01 juli 2007

BONUSMANIPULERING

Det här blev en lång radiramsa så jag börjar med det viktigaste:

HEJ!

Jag hoppas ni mår bra och har en jättefin dag! :)  

Och så till mitt egentliga inlägg:

Vad fan är det med nätet NU igen då?  


Det funkar ju inte!

 

Jäkla skit!

 

Borde byta Internetleverantör - ta en annan - kanske jag skulle ta Elisas abbonemang så jag skulle få S-bonus för avgiften jag ändå måste betala varje månad?


Det är fantastiskt hur butikskedjor kan manipulera oss så mycket som de gör.
 

Jag vet inte hur det är i Sverige men HÄR kan man köpa in sig i de olika kedjorna och bli någon slags medlem. Hur det går till EGENTLIGEN vet jag inte - jag bryr mig helt enkelt inte om vad det betyder i grund och botten  men summan av kardemumman är att man iallafall får ett kort som man sedan visar upp när man handlar och då får FÖRDELAR tack vare det.  

Man kan t.ex. få en köttbit eller toapappret några cent billigare blaha blaha.  

Allt man köper registreras och i slutet av månaden räknas summan för hela faderullan ihop och beroende av hur mycket man handlat för får man en viss summa pengar tillbaka - man får alltså BONUS för det man lagt ut . 

Ju mer man handlar för varje månad - desto mer bonus (pengar) får man tillbaka.

Jag har ju naturligtvis gått på det här med hull och hår - i min plånbok hittar man Plussa-kort, S-bonuskort och Ykkösbonus-kort. En fattig människa tar tillvara alla små bäckar för att överleva i denna snustorra värld...

MEN 

JOBBIGT blir det ju för en enkel människa när man ska anpassa sig till systemen och försöka snappa åt sig de fördelar som man KAN få bara man är tillräckligt smart! 

Där sitter man sedan och planerar sina inköp efter hur mycket BONUS man kan få.  

Ena dagen har K-market (som ger Plussa) specialpris på kalops medans S-market (som i sin tur ger S-bonus) istället har nedsatt pris på kyckling och om jag går till Siwa (som däremot ger Ykkösbonus) så får jag juice en hel euro billigare än om jag går till någon annan. Hur mycket har jag handlat för på K-market den här månaden? Har jag handlat mera på S-market? Isåfall lönar det ju sig att jag går dit och får billigare kyckling - koncentrerar handlandet DIT så får jag mera bonus av dem den här månaden?  

SUCK! 

För att göra det ÄNNU MER invecklat så finns det ytterligare saker som påverkar om man kommer till just deras butik eller inte. 

Byns Siwa, som då ger Ykkösbonus, är liten - det finns inte så många varor i deras butik MEN de har istället POSTEN inne hos sig och även om de endast har några få parkeringsplatser utanför och man ibland får trängas DUKTIGT för att få plats så måste man ju nu och då hämta ut ett paket eller posta ett brev. Har man en gång fått parkeringsplats där kan man passa på att ta ett varv till apoteket eller loppisen som finns i närheten. 

K-market är betydligt större och finns i samma byggnad som byns ENDA bankomat - eftersom loppisarna inte tar emot bankkort måste man ha kontanter! I samma hus finns även ALKO - trots att jag själv i stort sett aldrig är i behov av alkohol (tillräckligt snurrig ändå) så är det förmodligen det mest besökta stället av alla - synd förresten att DE inte har gått med i något bonussystem - jag kan tänka mig att alla kedjor skulle vilja ha DEM med i sitt lag! 

Sedan har vi S-market. Det finns i ett eget hus - inga andra sockerbitar som lockar där inte MEN de har istället en bensinautomat på sin gård. Om jag tankar utanför K-market får jag INGENTING tillbaka så jag MÅSTE alltså tanka vid S-market - DE ger ju bonus för varje liten droppe man fyller på. Vad bensinpriset är per liter i olika bensinautomater har jag inte den blekaste aning om - jag kollar inte - tankar automatiskt vid alla automater man får BONUS hos!  

HUR DUMT ÄR INTE DET? 

Det ju inte bara mat och bensin man kan få bonus för utan i stort sett ALLT!  

Köper man till exempel möbler i en butik får man poäng på ett bonuskonto - köper man i en annan samlas poängen på ett annat. Vissa butiker är RIKTIGT jävliga och hör till flera olika kedjor samtidigt - då måste man stå och VÄLJA vilket konto man ska använda - efteråt svär man ve och förbannelse över att man förmodligen valde fel! 

Beroende av vilket telefonabbonemang man har får man bonus för sina samtal och jag har bytt flera gånger på grund av det här tills jag sist fick nog och tog alla abbonemang där man inte får någon bonus överhuvudtaget. 

I alla år har jag haft samma försäkringsbolag av den enkla anledningen att de gav mig en så OTROLIGT förmånlig helförsäkring på bilen - inget annat bolag kunde ge mig en så billig försäkring så jag nappade naturligtvis direkt. DOCK hände det ÄNDÅ flera gånger att jag sneglade åt andra bolag eftersom DE skulle ha gett mig bonus om jag tagit dem istället ÄNDA TILLS mitt försäkringsbolag TACK OCH LOV anslöt sig till en kedja de också och då var iallafall DET problemet löst. 

När jag skickades på magnetröntgen av skallen i vintras upptäckte jag ytterligare en sak - man får BONUS på sånt också! Gissa om jag tackade gudarna för att jag fick remiss till Pulssi istället för Mehiläinen för Pulssi gav nämligen S-bonus för sina tjänster!  

Tick tick, sa det på mitt S-bonuskonto den månaden och den här gången GAV JAG IGEN för allt jävelskap som deras bonussystem ställer till med:

Jag fick nämligen S-bonus för det jag lade ut för alla undersökningar och röntgensessioner - därefter fick mitt försäkringsbolag som ger mig Plussa ersätta hela faderullan åt mig! 

HA! 

Nu har ju Plussa-grejen slagit sig i slang med Andelsbanken också - skaffar man sig bara ett kombinerat Plussa / bankkort från Andelsbanken får man DUBBLA POÄNG för alla inköp fram till årets slut.  

DET NI! 

MEN 

Jag börjar mer och mer tappa nerverna på hela systemet - hur de helt enkelt manipulerar hela befolkningen med sina små lekar. 

FÖR 

Nu när jag skulle ha dörrar till barnens rum har jag koncentrerat mitt sökande till endast EN butik - nämligen Agrimarket!  

Varför?  

Jo, för att jag helt enkelt får S-bonus för dörrarna om jag handlar dem där.  

Dörrarna var relativt dyra OCH leveranstiden lång OM jag inte var beredd att betala typ 40 euro per dörr då för specialbeställning och det var jag ju inte. Två dörrar skulle bli 280 euro tillsammans och dumpe jag bestämde mig för att det var väl ok då - jag skulle ju iallafall få bonus tack vare dem.  

FAST 

När jag igår började tänka efter och räkna på fingrarna upptäckte jag vad denna bonus var i reda pengar och kom då fram till den förskräckliga nyheten att det faktiskt handlade om  MINDRE än sex euro! 

Istället för att gå till en annan butik - en butik som högst antagligen kan ge mig dörrarna både snabbare OCH billigare och till på köpet leverera dem hem är jag beredd att vänta i flera veckor för ett tobakspaket och en halv ask halspastiller!!!! 

Jag säljer min själ för småsummor! 

Nu får det vara NOG! 

Imorgon skaffar jag dörrar någon annanstans! 

Dessutom funkar nätet igen - det var bara katterna som hade strulat med sladdarna så jag behöver inte byta leverantör den här gången heller! 

:) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar