19 juli 2007

FÄRG PÅ MÅLFÄRG

Igår, när jag stod och målade, pratade jag för mig själv...DET gör jag ganska ofta...på så sätt att jag diskuterar med någon i fantasin...den här gången hade jag en diskussion med personalen i målfärgsbutiken.

Varje gång man köper färg är det samma problem - vilken färg ska man ha?

Man kanske har på klart att man vill ha en BLÅ färg men så finns det ju NATURLIGTVIS ett hundratal olika nyanser av blått. Vilken av DEM är det man vill ha?

För att underlätta valet har "de" fina hjälpmedel - man sätter bara in lappen med färgerna i olika hål i väggen så ser man hur färgen ser ut i olika ljus - Hur är färgen i dagsljus? Hur ser den ut i lysrörsbelysning och HUR reflekteras ljuset ifall det är mysbelyning?

Till slut hittar man den nyansen man vill ha - personalen får blanda och glad i hågen rantar man hem och börjar måla.

Tror ni det blir den färgen man valde?

NÅNEJ!

Väl på ytan är det ju en totalt ANNORLUNDA nyans än den på lappen - lappen som man testade i alla små hål i väggen för att få den EXAKTA färgen.

VISST ska man testa på en liten plätt först - måla, vänta och se...

MEN

Om jag nu en gång köper en burk med en färg - en burk som kostar multum och butiken inte tar tillbaka en ÖPPNAD burk...

HUR SKA MAN DÅ KUNNA TESTA????

Ska man FÖRST behöva köpa en LITEN burk som man testar med och sedan köpa en stor om det, mot förmodan, blev bra?

Det har jag inte råd med!



Nu är trappan, övervåningens nedre halva av hallen och min sovalkov en HELT annan färg än den jag hade tänkt mig! Vet inte ens hur man ska beskriva färgen...det är en blandning mellan GRÅTT, BLÅTT och MÖRKLILA!

Idag ska jag försöka lösa trapp-problemet...

Har inte den blekaste aning om HUR så det kommer att bli ganska spännande! :)

Önskar er en jättefin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar