30 juli 2007

FÖRBASKAT SMART IDE´

ALLTSÅ! 

Jag GILLAR ord men fungerar som de flesta människor - jag har en viss vokabulär som jag använder mig av och håller mig till den. 

Varför får det förresten överhuvudtaget existera irriterande ord som vokabulär? Jag använder ordet men det är ett rent helsike att veta om det ska vara EN vokabulär eller ETT vokabulär - enligt skrivkonstens alla regler skall det vara EN vokabulär medans logiken säger att ETT vokabulär låter bättre? 

STRUNT SAMMA - jag tar det från början! 

ALLTSÅ! 

Jag GILLAR ord men fungerar som de flesta människor - jag har ett visst ordförråd (HA!) som jag använder mig av och håller mig till det. 

VISST 

Emellanåt stöter man förstås på ett eller annat ord som man uppskattar tillräckligt mycket för att bry sin lilla hjärna med och kanske börja använda det ELLER så hittar man helt enkelt på ett NYTT ord - bara på skoj -använder DET och ser om det sprider sig - om fler börjar använda det i SINA ordförråd. 

FAST 

Oftast håller jag mig till de ord jag är van med - vänder och vrider på dem, ändrar ordföljd och byter ut ett ord till ett annat - får på så sätt fram det jag vill säga...

MEN 

Lite nu och då får jag för mig att ta till det där knepet som toaböckerna ofta tipsar om: 

- Vill du verka smartare än du egentligen är? Lär dig då ett nytt ord ur ordboken varje dag!. 

DET har jag testat många gånger - JÄTTEROLIGT första dagen - andra dagen är det inte lika kul längre. Stor vits med DET då eftersom första ordet i Svenska akademins ordlista är bokstaven A - den KAN jag ju redan och längre än den kommer jag aldrig! 

IALLAFALL 

Har någon annan än jag reagerat på hur många ord det egentligen är som börjar på "för"? 


Kolla i svenska akademins ordlista - finns hur många som helst!

 

Halva svenska språket verkar börja på "för"!

 

DÄRFÖR

 

Har jag nu bestämt mig för (kolla - där kom det igen!)...

ATT 

Jag, från och med nu, avslutar ALLA mina inlägg med ett FÖR-ord ända tills de tar slut i listan! På så vis lär vi oss dem tillsammans - fiffigt så det bara glänser om det eller hur?!?  

Nu sitter ni säkert där och funderar på om man verkligen kan AVSLUTA med förord? 

Till alla er tvivlande där ute - här kommer dagens tips: Man kan allt man vill! 

SÅ 

Är ni med? 

Nu börjar vi steget mot utökad vokabulär! 

JÄKLAR vad SMARTA vi kommer att bli!

Dagens ord: FÖR
Framändan på en båt - motsatsen till akter (det vill säga båtens bakdel eller rumpa). 

Önskar er en riktigt fin måndag - kram på er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar