23 maj 2007

MIN NYA HOBBY

Ibland får jag DILLE på saker och ting...

Plötsligt får jag bara för mig att DET HÄR - det MÅSTE jag testa och så är det bara att stå ut tills det går om. Ibland tappar jag intresset från en dag till en annan - ibland kan det ta lite längre. 

Det har varit ganska lugnt nu ett tag... 

Senast jag fick en av mina snilleblixtar var ju när jag kom på att jag skulle samla på FIGURINER men det gick relativt snabbt om. Visst kommer jag fortfarande att köpa alla billiga Lomonosov-figuriner jag stöter på men det är ju ganska sällan DET händer så länge jag bor här ute i TJOTTAHEITI. 

Min strävan efter det perfekta kaffet har ju även det lagts på is men nu har de på  Zoega lovat skicka hem kaffe till mig så SNART kan jag sysselsätta mig med det projektet ett tag till... 

FAST 

IDAG blev allt plötsligt SOLKLART! 

Jag ska köpa AKTIER! 

Att jag inte fattat det TIDIGARE?

Nej, jag har aldrig tidigare hållit på med aktier - tanken har aldrig ens slagit mig men det hjälps inte - om jag får för mig något så får jag för mig något! PUNKT! 


Efter att jag (så där snabbt) satt mig in i hur det egentligen går till så var det dags att kolla börsen! Det var en massa siffror upp och en massa siffror ner. Först tänkte jag att jag borde hitta ett mindre börsnoterat företag som TORDE få en lysande framtid, köpa upp en "massa" aktier och sedan bara vänta tills det börjar ramla in pengar...

 

MEN

 

Sen kom jag på att det skulle bli alldeles för JOBBIGT!


ISTÄLLET...
 
...satsar jag ju NATURLIGTVIS på de företag som redan ÄR stora! 

Nokia är ju (absolut) ett självklart val, Viking Line och UPM-Kymmene likaså men sen finns det ju otroligt många FLER företag man borde testa på. Microsoft till exempel! F-Secure (borde ju bara gå uppåt eftersom virus knappast kommer att minska). Cisco? Sony Ericsson? 

VILKA fler ska man välja? 

NU...

...sitter ni förmodligen och funderar hur i hel*ete en ensamstående mamma har RÅD att spekulera på börsen och sätta pengar på aktier bara så där!  

Är hon rik eller bara tokig? 

Rik är jag INTE och inte är jag tokig heller - man kanske skulle kunna kalla mig lite smårubbad OM man måste ge mig en stämpel men direkt TOKIG är jag nog inte! Det TROR jag iallafall inte?

Jag pratar inte om ett hundratal aktier, inte ens ett tiotal utan ENTAL! 


EN Nokia-aktie.

EN Viking Line-aktie.

EN UPM-Kymmene-aktie.

EN Microsoft-aktie.

EN F-Secure-aktie. 

ENTAL! 


Vad är då vitsen med det? Vad TJÄNAR jag på det?

 

Varför måste jag TJÄNA något?

 

Varför kan man inte göra något bara för att det är roligt? För sitt eget höga nöjes skull?

 

DESSUTOM

 

Varenda gång folk sedan frågar mig vad jag EGENTLIGEN gör på dagarna - är jag bara hemma och dallar eller gör jag något vettigt så kan jag svara:

 

Nja...vettigt och vettigt...efter morgonkaffet brukar jag mest sitta vid datorn och följa med börsen för att se hur det går med min portfolio. Nokia gick ju upp ett par procentenheter senast så där blev det ju en REJÄL vinst men nu funderar jag på att sälja Microsoft och istället utöka mitt innehav av Viking Line.

DET NI! 

DÅ skulle skvallerkärringarna i byn ha något att diskutera!  

JEPP!  

Jag ska DEFINITIVT köpa aktier!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar