05 maj 2007

JAG KAN SJÄLV!

När man bor i hus är det alltid något som behöver göras. När jag och barnens pappa bodde ihop tog han hand om allt det där. 

FÖR 

Han var PERFEKTIONIST vilket i praktiken betydde att han var tvungen att göra allt själv - ingen firma skulle komma och pilla på hans grejer inte men viktigast av allt -  JAG fick ABSOLUT INTE röra till nåt.  

JAG är inte perfektionist - jag är OPTIMIST - gör jag något som inte blir perfekt så litar jag helt kallt på att ingen lägger märke till det.  

SÅ 

Jag var den hjälplösa kvinnan - beroende av min man.  

När vi separerade flyttade jag och barnen in i en lägenhet och bodde där ett par år. Här fick jag inte heller rådda med något - skulle något åtgärdas var det bara att ringa ett nummer. 

Jag var den hjälplösa hyresgästen - beroende av fastighetsskötaren. 

MEN 

Sedan jag köpte det här huset har mina vyer vidgats och en helt ny epok av mitt liv inletts. Nu finns det inte längre någon som säger vad jag får (eller inte får) göra - nu är ALLT upp till mig. Ska något åtgärdas är det bara att kavla upp ärmarna själv. 

Jag får, bland annat, lära mig att måla väggar och tak, lägga laminatgolv, såga och spika fast tak-, hörn-, och golvlister, isolera väggar och golv, sätta upp border och skruva ihop köksskåp. Tidigare hade jag aldrig ens RÖRT en spikpistol - nu är det bara att leka prickskytt och efter att jag SLUTAT BLUNDA varje gång jag trycker på avtryckaren har det börjat gå riktigt bra.

Jag får nu välja alla färger själv - jag FÅR måla hallen ROSA och ha DIARREBRUNT i mitt sovrum (det var inte riktigt meningen - färgen på exempellappen VAR faktiskt en helt annan brun än färgen på mina väggar).   

Jag lär mig, sakta men säkert, att vara oberoende - att klara mig själv!

Visst finns det fortfarande saker jag inte kan göra - saker jag ännu inte vågar mig på men varje gång jag lär mig något nytt blir jag lika STOLT.  

Likt en liten unge bröstar jag upp mig och säger - JAG KAN SJÄLV! 

Anledningen till att jag skriver det här är att jag bytt däck på bilen idag - ALLDELES SJÄLV!  

Jag behöver, från och med nu, inte längre ringa någon och be om hjälp - jag behöver inte längre föra bilen till någon firma för att få dem bytta. 


JAG KAN SJÄLV!

  

OCH JA - jag ÄR stolt!!!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar