23 maj 2007

JAG ÄR MATRASIST!

HMMM...vad ska vi ta upp idag då?

 

JO

 

Jag måste erkänna att jag är en typ av rasist - INTE när det gäller människor UTAN när det gäller MAT!

Jag är en MATRASIST!

När jag är i butiken och t.ex. ska ha ost är det VÄLDIGT viktigt VAR osten blivit tillverkad. Om etiketten är finsk, text och grafik liknar alla de andra sorterna men priset är lite väl billigt blir jag SKEPTISK! Nu är det något LURT! Då är det bara att lusläsa det finstilta för att se varifrån osten EGENTLIGEN kommer! Ofta är det ju så att osten är tillverkad FÖR ett företag i Finland men att den är ihopkluddad i ett annat land - då hamnar den snabbt tillbaka på hyllan och så tar jag en LITE dyrare istället - en av dem som jag VET är gjord i Finland ELLER Sverige. 

FAST 

Jag börjar lätta lite på mina principer - tidigare var det ENDAST finsk ost som hamnade i min kärra men efterhand fick även svensk ost godkänt. Det var ju bara det att den svenska osten ofta är tillverkad i DANMARK och DET blev ett dilemma tills jag bestämde mig för att - OK - dansk ost kan väl få godkänt den också då! 

Kött är också en viktig fråga - här är jag väldigt noga! Det ska vara FINSKT kött - sånt som faktiskt tonttat på HÄR i landet och inte ätit sig tjock och fet någon annanstans. HIMLA viktigt! Är jag i Sverige är det svenskt kött som gäller. Visst kan man få utländskt kött betydligt billigare men om inte VI stöder köttdjursproducenterna som finns i våra länder så VEM ska göra det då? Dessutom finns ju risken för galna kosjukan - även om det finns en pytteliten risk att få den TROTS att man bara äter inhemskt kött och det skulle vara mitt öde att drabbas så vill jag nog hellre ha en inhemsk version av sjukan än en utländsk! 

ANNARS 

MIN starka åsikt, från det ena till det andra, är att INTE försöka sträva efter att försöka hålla samma låga prissättning på våra varor som de övriga länderna utan istället satsa på KVALITET! Skit i kvantiteten - vi kan ju ändå inte konkurrera med de andra! Varför inte vara stolta över det vi har och marknadsföra det som den lyxvara den EGENTLIGEN är?
 

ÅTER TILL 

Även kyckling är viktigt - inte bara det att den måste vara inhemsk utan den ska även vara packad på ett visst sätt annars klassas den DIREKT som oduglig. Jag vet inte hur många gånger jag kommit hem med en viss typ av förpackning där datummärkningen säger att varan ska vara ätlig i drygt en vecka till och när man öppnar förpackningen så vill man bara spy av lukten.

UÄK! 

Grönsaker - ja, de borde inte ens ha ett behov av att nämnas - det är ju SJÄLVKLART! På vintern finns det ju inga inhemska grönsaker att få tag på - hyllorna är fulla av jättefina, röda, STORA tomater till relativt billig penning men de smakar ju ingenting? Samma sak gäller gurkan. Har man ätit utlänsk tomat och gurka hela vintern så borde man ju i princip inte vara så exalterad när det dyker upp inhemska versioner fram mot sommaren - man BORDE ju vara VAN men så är det inte - de första inhemska riktigt odlade tomaterna är en NJUTNING! (Besöker ni Åbolands skärgård och har vägarna förbi Söderlångvik gård så testa deras tomater - ni kommer inte att ångra er!)  

LIDL fick länge klara sig bäst de ville utan att jag besökte deras butik en enda gång - om jag inte missminner mig var det i höstas jag testade deras sortiment för första gången. JAJA, det VAR billigt och hit och dit men hur mycket INHEMSKT hade de i sitt lager? Nu har jag gett med mig - jag KAN handla hos dem men är fortfarande ganska noga med VAD jag köper och VAR det är tillverkat.  

Det kanske bör tilläggas att jag nog är medveten om att det som står på etiketterna inte alltid stämmer MEN jag har iallafall gjort ett försök! 

I vissa situationer är det dock ganska svårt att vara matrasist - vill man t.ex. ha fiskpinnar är det ju ett helsike för hur mycket torsk och sej plockar man upp i våra vatten? När det gäller räkor är det samma problem. I de fall där det inte finns möjlighet till inhemska produkter måste man helt enkelt tänja på sina regler - i vissa fall extremt duktigt mycket!   

MEN 

Det kunde ju vara värre! :)

JAG är alltså ganska noga med vad jag köper och vad jag inte köper här HEMMA!  

Hur är det med er?

Har NI någon skillnad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar