04 juni 2007

P-PILLER & ANNAT SKIT!


Läste idag på Expressen och Aftonbladet om hur farligt användande av p-piller kan vara.

Om jag ska beskriva preventivmedel så väljer jag ett av Sampes uttryck:: 

DET är ett satans påfund!
 
För det ÄR det ju!
 
Religionsmässigt sett är det en synd att undvika graviditeter - jag börjar sakta men säkert luta åt att alla problem som preventivmedel ställer till med är ett slags STRAFF och om det råkar finnas några som helst tvivel på att Satan skulle vara en karl så borde de förvinna tack vare vetskapen om att det alltid är VI  KVINNOR som drabbas av alla bieffekterna.
 
I mina ungdomsår (i tidernas begynnelse typ) använde jag p-piller. Varje dag skulle man komma ihåg de här jäkla tabletterna annars kunde det gå illa. Tabletterna hade olika färger men varför vet jag däremot inte - antingen var det bara för att de skulle se mer aptitliga ut eller så var det för att underlätta för såna som mig att minnas när man tagit någon sist?
 
Det tog iallafall inte länge innan jag upptäckte att man kan mixtra med dem - man kunde själv bestämma kroppens biologiska perioder och det var ju ganska behändigt! När jag nu pratar med ungdomar som JUST NU äter p-piller så märker jag att DE också sysslar med det - vet man att det är dags för en blodig period en helg som man INTE vill ha den på så kan man knapra lite extra en tid eller sluta tugga dem en vecka i förtid. Det kan knappast vara bra för kroppen!

Efter att jag fött barnen var det dags för någon annan lösning. Eftersom jag ammade ville de inte att jag skulle stoppa i mig allt för starka preparat (som p-piller) och efter en och annan diskussion så kom vi fram till att det här med SPIRAL kanske skulle vara en bra ide´?

Tid bokades in och hormonspiral beställdes (på den tiden var man tvungen att beställa dem - det fanns inga på lager). När dagen kom gick jag på darrande ben till rådgivningen eftersom jag fått informationen att det eventuellt kunde göra LITE ont att få den på plats men att smärtan snabbt skulle gå om. Visst gjorde det ont men DET skulle jag ha accepterat om det inte varit så att skitet inte fastnade! 

Läkaren vände, vred och bökade men INTE att den blev kvar där inne. Ny tid bokades in och ny spiral beställdes. Följande gång samma sak - vända, vrida och böka men NÄPP - ut kom den igen! Den här gången hade vi däremot GARDERAT oss och beställt TVÅ spiraler så när den första inte fastnade så testades en annan och tro det eller ej - den här gången funkade det!  

Glad i hågen, trots oerhörd ömhet i rumpan, gick jag hem - nu var jag skyddad kvinna med hormonspiral.

Hormonspiraler beter sig lite olika hos olika människor - en del slutar blöda helt och hållet medans andra blöder lite hela tiden. Gissa om jag hörde till FEL kategori??? Dessutom tog det knappt en månad innan den bestämde sig för att komma ut av sig själv.

Är man glapp så är man!



Dags för en ny grej då!

Den här gången var det test med preventivstavar. På den tiden var det fem stycken som stoppades in under huden på armen - nu är det väl bara en eller två. Fem stycken stavar trycktes alltså in under huden och där skulle de stanna i fem år - fem år framöver skulle jag vara SKYDDAD utan att ens behöva fundera på saken!

Den första tiden efter att jag fått dem gick jag ner i vikt - jag hade ju just fött barn och det FANNS  en del att tappa. Viktminskningen gjorde att stavarna började skava upp huden inifrån och det gav ärr som aldrig kommer att försvinna. Dessutom började stavarna VANDRA - de stannade alltså inte på sin plats utan skavade iväg åt olika håll. Efter en tid började jag gå upp i vikt och allt eftersom vikten ökade minskade lusten. 

Stor vits med preventivmedel när man ändå inte har någon lust!

Många olustiga år efteråt togs stavarna bort och DET var då ett helsike i sig - eftersom stavarna gnagande grävt sig in i min hud och dessutom vandrat iväg på sina egna stigar tog det LÄNGE innan läkaren fått ut dem. Hon drog, slet och SVOR (jo, hon gjorde faktiskt det - GROVT!) men till slut var de ute - det vill säga alla utom EN som hon missat -  den kommer förmodligen att ge framtida arkeologer något att fundera över men det bjuder jag på. 

När stavarna var borta tog det ETT ÅR innan lusten kom tillbaka.
 
MEN
 
Lust = Preventivmedel!
 
Dags igen alltså!
 
Nu var jag redan GAMMAL (enligt preventivmedeltillverkarnas sätt att se det) och dessutom RÖKARE - nu måste jag verkligen se upp med vad jag stoppade i mig.
 
Det blev minipiller.
 
Såna där pyttesmå tabletter som man tar, i stort sett, på MINUTEN varje dag.

Bara att sätta påminnelse i telefonen - varje dag en viss tid tjöt den till:

- NETTE!!!! TA DIN TABLETT!

Samma sak med de här - så fort de verkligen började göra effekt ökade vikten och lusten förvann. 

Ännu en gång - stor vits med preventivmedel när man ändå inte har någon lust!

Tänkte byta till p-ring som påstods vara så himla bra. Undersöktes, fick recept, köpte ut och upptäckte sedan att den har samma effekt som p-piller SOM i sin tur inte rekommenderas för rökare över en viss ålder. Den får verka bäst den vill i mitt medicinskåp istället. 

Lukten av kondomer får mig att må illa. Vad hjälper det att de gör såna som doftar än det ena, än det andra? 

Som en av mina väninnor sade:

Doften av rosor och lukten av fisk passar inte riktigt ihop!

Coitus interruptus är ju ett alternativ - ett verkligt avslappnande och romatiskt sådant!

NOT!

Preventivmedel är alltså ett satans påfund!

Han borde helt klart vara en kvinna så att KARLARNA skulle få känna på hur det är att testa en massa konstiga saker och bara få en massa bieffekter som tack!

Jag tackar högre makter för att jag upptäckt mitt FRIGIDA jag och inte längre behöver bry mig om preventivmedel överhuvudtaget! 

Önskar er alla en riktigt bra dag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar