22 juni 2007

VÄXTBOK FÖR DUMMIES

VILKA är det egentligen som planerar böcker om växter? 

HUR tror de att ENKLA människor tänker? 

Om jag hittat en blomma och jag vill veta vad den är - har jag då lust att undersöka om bladen är enkla eller sammansatt eller om de är naggade, helbräddade eller dubbelsågade? 

NÄ! 

Vet jag I FÖRVÄG om blomman är en orkidee, nejlikeväxt, ranunkelväxt eller näveväxt? 

NÄ! 

Finns det inga växtböcker för såna som JAG?

Växtbok för dummies?

Där alla blommor är indelade enligt färg? 

Tänk vad mycket enklare det skulle vara - blå blomma i handen - blåa kapitlet i boken! 

Vet man inte hur kvinnor tänker? 

-  Vad har du för bil?
- En RÖD! 

SUCK! 

Nåja, efter en snabb inventering i trädgården har jag nu hittat bland annat: 

Stor blåklocka (finns hur många som helst - de verkar ta över lupinernas område), Lupiner (mycket färre än förra året), Prästkragar, Gullviva (det var DEN jag menade mamma när jag beskrev en växt som gul och klockaktig), Kirskål (massor), Johanneört (naturligtvis den fyrkantiga sorten och inte den äkta - typiskt) och Strätta ( Angelica sylvestris) -  kan inte tro det är något annat - ingen annan sort passar in men hur har DEN fått för sig att växa här? 

Ja, det FINNS en hel del fler växter där ute men jag har ingen aning om VAD de är och eftersom växtböckerna är så TÖNTIGT uppdelade så orkar jag inte söka efter dem.  

Fattar inte varför man inte kan dela in dem enligt färg!  

DUMT! 

Nu ska jag vispa ihop en tårtbotten - det blir gräddtårta med jordgubbar till efterrätt idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar