28 juni 2007

NUNNAN I VÄGGEN


I min bokhylla har jag en del böcker skrivna av Victoria Holt - nu när jag räknar dem ser jag att det mer exakt är hela sju stycken. Holts böcker är gullegullitteratur som gullegull var DÅ - förr - när allt var så mycket bättre.

Sött, rart och tämligen oskyldigt. 

Vad som däremot INTE är oskyldigt är alla förbannelser som hon plockat in som krydda - det är ond bråd död och lemlästning för halva slanten.

Sånt som piggar upp - utan dem skulle det bli FÖR sliskigt!

Som till exempel den jag läste inatt - där var det en nunna som inte kunde bete sig och som straff murades in i väggen! Jajamensan - så kunde det gå om man snuskade till sig utan att vara gift!

MEN

Det fick mig att fundera...

Murade de faktiskt in folk i väggar? PÅ RIKTIGT? Eller är det bara i böcker?

När man läser slotts och gårdars historia så tar var och varannan upp att "här har vi då Lisa von Leonberger som ENLIGT LEGENDEN blev inmurad i väggen på grund av sina okyska göranden och låtanden".

Enligt legenden ja!

Varför finns det inga skriftliga bevis? 

Jag menar - var och varannan skrev väl dagbok på den tiden?

11.1Välsignad dagbok!
Idag hafer jag haft en fruktansvärt tråkig afton. Min högt älskade väninna Lisa hafver öfvergifit mig och blifvit inmurad i väggen på grund af sina otuktigheter med Börje. Jag hafver icke haft någon att leka med. Min högt älskade moder säga att vi bör skaffa mig en ny kamrat för Lisa kommer icke att plockas ut från väggen utan hon skall få sitta där till tidernas ändelse.  

Ps.Börje äro i skampålen på torget - vi voro och besåg honom när vi besökte stånden för att inhandla kålrötter till middagen. 
FAST

Jag borde nog inte sätta mig in i saken djupare än så här - det KAN ju ge mardrömmar! 

FÖR

Om JAG levt DÅ hade det nog inte tagit länge innan jag smättades fast i väggen som en annan gobeläng.  Inget vidare trevligt öde!

Önskar er en jättefin dag - här har vi storm - hoppas ni har bättre väder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar