18 juni 2007

SIMS OCH H&M

Plötsligt rusar dottern nedför trappan med andan i halsen. 

- Det kommer NYA grejer till Sims - det kommer KLÄDER från H&M! 
 

OCH 

Inte nog med det - det finns en TÄVLING också - om man skapar något snyggt har man chansen att vinna och då få det man designat med i H&M´s kollektion!  

H&M´s presschef påstår att 60% av alla The Sims-spelare är mellan 18 och 34 år. (Läs om det HÄR!) 

I procent räknat är jag 100% SKEPTISK! 

Tror de faktiskt på det själva? 

Visst anger speltillverkaren Sims åldersgräns till 12+ men ALLVARLIGT talat - hur många håller den? 

Jag har då aldrig hört talas om någon i min ålder som skulle sitta och bygga upp en egen tillvaro i Sims?

MEN


Jag KAN ju förstås ha fel - igen en gång!

Vad jag DÄREMOT vet är att min dotter spelar Sims - hon är tolv. Hennes kompisar spelar Sims - de är mellan tio och fjorton. Min lillasyster spelar Sims - hon är åtta - HAHAHA - jag SKOJAR bara - jag vet nog att du är elva kära syster! :) 

Det här med att retas med småsyskon går tydligen aldrig om - alltid lika skoj hur gammal man än blir! 

NÅ 

Iallafall - min lillasysters kompisar spelar också Sims och de är knappast mellan 18 och 34 de heller. 

Svindyrt är ju det här spelet också men det tänker jag inte gnälla över i det här inlägget. Att jag svär ve och förbannelse över alla tilläggspaket som de envisas med att ge ut lite nu och då och som MÅSTE köpas GENAST eftersom ALLA kompisar har det och spelet är VÄRDELÖST utan det - det tänker jag vara tyst om.  

FÖR 

Nu var det ju spelarnas ÅLDER vi skulle diskutera!

De flesta spelare är INTE mellan 18 och 34 - det kanske H&M väljer att tro men så är det ju faktiskt inte alls! 

När barnen får sina Sims-spel kan de registrera sig till Sims sida på nätet. Tack vare registreringen får de sedan tillgång till communitys och kontakt med andra spelare osv. De kan bland annat diskutera eventuella buggar i programmet, få tips om hur man ska få än det ena, än det andra att fungera och ladda ner tilläggsgrejer till spelet. 

Kort sagt - ROLIGA och NÖDVÄNDIGA saker! 

MEN 

När de registrerar sig måste de ange sin ålder. Är de under en viss ålder (detta är landsberoende - i Sverige är det tydligen 16 år) så godkänns inte registreringen utan följande text visas: 

Den här registreringen är tyvärr inte avsedd för din åldersgrupp. Du behöver dina föräldrars eller målsmans tillstånd för att skapa ett EA-konto. Tack för att du är intresserad av TheSims.se!  

För att barn UNDER 16 år ska kunna registreras måste alltså barnets förälder först skicka in ett skriftligt tillstånd. 

Hur många av dagens barn godtar det här? 

Jag bara undrar? 

Visst FINNS det såna som faktiskt gör det - de som ber sina föräldrar skicka in ett skriftligt tillstånd så att de sedan kan registrera sig...

FAST 

De flesta testar förmodligen bara med olika årtal ända tills de BLIR godkända.  

De är ju inte dumma! 

SÅ 

Dagens barn är inte dumma men det är tydligen H&M? 

TROR de faktiskt på allvar att 60% av spelarna är mellan 18 och 34 och att endast 21% är UNDER 18?  Om de VERKLIGEN tror på den här statistiken borde de kanske undersöka vad Sims egentligen handlar om - t.ex. hur länge en sim faktiskt är ett barn innan det växer upp och HUR den här åldersstatistiken har samlats in.  

Visst - det kanske är så att H&M (på grund av statistiken) har den lagliga rätten på sin sida men vad händer när Sara vinner designtävlingen? Sara som vid registreringen angav att hon var 18,  men när hon ska hämta ut sitt pris visar sig vara 12? 

VA? 

Tänk på det ni H&M!

Vad händer då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar