13 juni 2007

HEMMABIO FOR DUMMIES

För många år sedan insåg jag att jag är prylbög - en obotlig sådan!  Alla små (eller stora) tekniska underverk får mig att känna ett speciellt BEHOV, en djup LÄNGTAN, en KLÅDA efter att få pilla och påta. Det HAR  blivit lite bättre med åren...

 

MEN

 

Just nu skulle jag vilja ha ett nytt hemmabiosystem!

 

NEJ mamma, jag vet mycket väl att jag inte BEHÖVER ett nytt biosystem men behov och vilja ha är inte riktigt samma sak! Puss på dig! :)

 

Jag behöver alltså inte ett nytt, det är inte LIVSVIKTIGT att jag får ett nytt...

 

FAST

 

Å andra sidan...

 

När jag VILL HA något - då BLIR det ju plötsligt livsviktigt och nödvändigt att få det!

 

Hemmabio alltså.

 

En hel vetenskap!


Jag har haft två olika hemmabiosystem - båda gångerna försökte jag först sätta mig in i vad det egentligen handlade om - båda gångerna gav jag upp. Insåg att jag inte orkade bry mig och köpte istället  färdiga paket - väldigt behändigt! 

Varför finns det inte en bok för eventuella hemmabioköpare? 

"Hemmabio for dummies"? 

DEN behöver jag! 

För det första har jag alltså noll koll på hur det EGENTLIGEN fungerar - vad ska finnas och vad är mindre viktigt? Subwoofern är ju förstås ett MÅSTE - det fattar jag ju intuitivt - det MÅSTE ju dundra så att soffan skakar annars är det ju ingen vidare upplevelse men allt det andra? 5.1 eller 6.1 eller 7.1? Receiver hit och receiver dit, totala mängden av effekt för att inte tala om DTS ES 6.1 Matrix - är inte Matrix en FILM?  

Jag vill veta hur man bygger upp ett helt system från NOLL. Vilka delar fungerar ihop med vilka? HUR vet man vilka som är kompatibla - står det någonstans eller borde jag veta det?
Om man har en dvd och en video som man vill plotta ihop till samma system - kan man det utan problem och isåfall hur? Vad är skillnaden i praktiken på Plasma och LCD - jag menar -platt som platt? Borde man förresten byta ut tv´n mot en projektor och OM man gör det så hur kopplar man in DEN till systemet utan en massa fula sladdar som hänger och slänger överallt OCH funkar det med vilken projektor som helst?

Vilken typ av högtalare är bäst? Såna där maffiga saker i trä eller taniga saker av metall? Är det skillnad på stående högtalare?  

Nu kan man ju tydligen koppla ihop hela systemet med datorn och se tv-program via Internet på något konstigt vänster bara man har någon liten grej som inte kostar många euron MEN till den kan man också koppla trådlösa små saker så att man inte behöver alla fula sladdar.  

TROR JAG? 

Något som också är viktigt är vilket format som dvd-spelaren stöder. DIVX till exempel är ju himla viktigt om man ska spela filmer som man laddat ner från nätet. 

FAST 

Jag laddar ju inte ner några filmer?  

Betyder det att jag sedan får för mig att börja?  

Isåfall måste jag ju skaffa ny dator OCH snabbare Internetanslutning också? 

SUCK! 

När jag tänker efter kanske min hemmabio duger ett tag till? 

Jepp, det gör den nog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar