01 juni 2007

HANDLA PÅ NÄTET

Igår beställde jag "The lake house" på nätet (jag var tvungen - älskar den filmen) - det blev CDON som fick den äran att leverera den till mig för de var betydligt billigare än de övriga!  

För att ge några exempel: 

CDON kostade filmen 10.90, Megastore sålde den för 27.89 (konstigt - de som annars brukar vara så billiga?)  medans man på Anttila tidigt på morgonen kunde köpa den för 17 "någo" - på kvällen hade den sänkts till 15.95. Sedan varierade priserna mellan det minsta och HÖGRE än det högsta på övriga ställen. 

Vad jag inte riktigt förstår är hur priserna kan variera så fruktansvärt mycket från butik till butik? 


Hur kan det komma sig att en butik säljer en film för 10.90 medans en annan säljer den för 27.89?

 

Det här med att handla på nätet är faktiskt ganska intressant.

 

Man kan sitta och jämföra priser hur länge som helst innan man bestämmer sig - ofta är det ju också så att ÄVEN om något är billigt på en sida så kan det i längden bli billigare att köpa den från en ANNAN sida just på grund av eventuella fraktkostnader! Köper man stora saker eller mycket på en gång måste man till på köpet kontrollera fraktkostnader för detta separat - en del har samma fraktkostnader oberoende tyngd och mängd - en del debiterar HELT annorlunda.

I julas köpte jag, i stort sett, alla julklappar via nätet och många av dem importerades från Sverige. Det var mycket intressant att se hur det funkade - en del butiker skötte leveransen väldigt snabbt - inom ett par dagar var paketet hemma i postlådan medans en del butiker tog VECKOR på sig. 

Det är ytterligare en sak jag inte riktigt förstår. 

Det är ju inte bara när man köper varor från utlandet som det kan ta tid - det finns många butiker INOM landet som också tycks anse det är skäligt med en leverantid som sträcker sig över veckor. 

OCH

Detta TROTS att de lovar vitt och brett om att leverans sker inom 5 till 7 dagar! 

Med finstilt har de sedan på FAQ-sidorna skrivit att "om du inte fått dina varor inom utsatt tid så vänligen kontakta oss". Gör man detta får man ett mail där de ber om ursäkt för än det ena, än det andra och plötsligt så har leveranstiden ökats med en vecka eller två. Varför kan de då inte meddela detta I FÖRVÄG om de VET att det blir problem?  

När inköpandet av julklappar var klart bestämde jag mig: 

Före nästa jul ska jag skriva en guide - en manual över hur man beställer grejer via nätet och denna ska jag sedan sätta ut bland de övriga manualerna på min hemsida (de manualer som nog är på gång men som det går lite trögt med efter att jag började plugga OCH blogga). 

Förutom inhemska butiker kommer jag att ta upp utländska - vilka levererar till Finland och vad tar de för det? På vilken nivå ligger priserna?  

Sådana saker.  

Det är ganska många som skulle vilja handla via nätet men som helt enkelt inte vågar - om det fanns en guide, skriven av en privatperson med erfarenhet av att shoppa på nätet, kanske flera vågade sig på det?

Alla butiker jag tar upp kommer jag naturligtvis att kontakta i förhand -  kontrollera deras uppgifter och fråga om det är ok för deras del SAMT  förmodligen även testa uppgifterna SJÄLV i praktiken OM jag har råd men DET är ju bara en liten detalj! :)

DET ska jag göra men det blir höstens projekt - jag kan ju knappast börja med den redan NU.  

Förra julens utländska (för mig alltså) favoriter blev iallafall DVD arena (billigt - betalningsfunktionen krånglade lite men det hade jag överseende med på grund av att allt annat fungerade så utmärkt bra) och HIKMET (låga priser, låga fraktkostnader, snabb leverans). 

DE var förra årets vinnare - vilka som vinner min beundran i år återstår att se! 

NEJ 

Nu är det dags att koncentrera sig på den "riktiga" världen en stund! 

Önskar er en riktigt härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar