07 september 2007

VISPGRÖT

Gissa vad jag ska göra idag?

Ett tips...

Lingon (Vaccinium vitis-idaea)
Lingon trivs bäst i torra skogsmarker, bären växer nära marken i tallskogar, på hyggen eller hedmarker med gles undervegetation. Den bästa tiden för att plocka lingon är från slutet av augusti till slutet av september. Lingon används mest till sylt, gelé, saft och som tillbehör till kötträtter. Fastän lingon är känt för sin syrliga smak, innehåller bären mer socker är t.ex. blåbär som smakar betydligt sötare. Detta beror på att den söta smaken täcks av de olika syror som bäret innehåller. Lingon är rikt på magnesium samt A och C vitaminer.


JEPP

Jag ska plocka lingon!

FÖR

Om det finns något som är GOTT så är det hemgjord VISPGRÖT (eller som man sa när jag var ung - klappagröit)!

Hur gör man sån då?

JO...

Är man lat så gör man som jag - följer receptet på mannagrynspåsen - typ:

7 dl vatten och 3 dl starkt sockrad lingonsaft kokas upp tillsammans (jag använder 6 dl vatten och 4 dl saft). Häll i socker och salt och sedan mannagrynen. Låt det sedan småkoka under omrörning i 5-10 minuter och ta sedan bort kastrullen från plattan - lägg den åt sidan och låt gröten kallna. När den är kall är det dags att vispa och TRO MIG - du kommer att bli förvånad över att konsistensen kan ändra så där drastiskt - på bara ett kick ändras det från en rödaktig, kletig sörja till en rosa fluffig sak (DET står däremot inte i receptet).

Nu är det klart!

Många äter den som den är - påstår besserwisseraktigt att "det är mycket nyttigare så" men jag vill ha den tillsammans med en massa socker och mjölk.

Vill man testa andra varianter kan man t.ex. pröva Marthaförbundets vispgröt:

Vispgröt 8 portioner

Ingredienser
- 1 liter vatten
- 1,5 dl mannagryn
- 1 1/2 dl lingon, svarta vinbär, blåbär eller jordgubbar
- 1 dl socker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 nypa salt
Anvisningar
Koka upp vattnet i en medelstor kastrull, vispa i mannagrynen och en nypa salt. Koka gröten på medelvärme i ca. 10 min. och rör om ibland med en träslev. Mosa bären med en stavmixer. Häll bärmoset och sockret i gröten och rör om, låt den inte koka mera. Lyft kastrullen från spisen och stäng av denna. Låt gröten kallna i ca. 45 minuter. Häll vispgröten i en stor skål och vispa den pösig med en elvisp i 5 minuter.


Det är säkert gott det också!

NEJ

På det här viset blir det inga lingon plockade - nu ska jag snart dra på mig mina knallgula stövlar och bege mig ut i den stora, vida skogen...

Önskar er en riktigt fin dag OCH helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar