15 september 2007

JOBB?


Jag har suttit och kollat in lediga arbetsplatser...

Det finns inga som passar mig!

Nu är jag inte kräsen av mig - det finns ju en del som säger att ett jobb inte passar trots att det kan finnas hur många lediga platser som helst men då handlar det om att man inte vill ha det.

Det är inte så jag menar...

Det finns helt enkelt inga som passar mig!

Jag kan inte söka en tjänst i en butik - senast jag satt vid en kassa är på 90-talet och gissa om systemen ändrat sedan dess? Ska man jobba i en butik måste man dessutom prata flytande finska och där har vi genast ett problem - trots att jag förstår det mesta har jag en tunga som vägrar forma  finska ord ELLER så är det helt enkelt så att jag är RÄDD för att säga fel!

Just nu har de en tjänst ledig som byggnadsförsäljare. Det skulle vara intressant - jag är ju verkligen intresserad av allt som har med det att göra MEN förutom det här med finskan så har jag ingen utbildning inom området. Ingen chans där inte...

Städerska vore också ett jobb jag mycket väl kunde tänka mig men det finns inga sådana jobb lediga heller. De som behöver städare sparar in - det finns inga pengar.

Så vad ska jag syssla med?

Det enda jag egentligen kan och har utbildning i är IT - jag skulle kunna jobba inom support - har folk problem med datorer så kan jag förklara för dem hur de ska fixa det - både med tal och text...

MEN

Även om någon firma som ger support skulle behöva en svenskspråkig anställd så innebär det automatiskt minst två timmars resa per dag för att komma till och från arbetsplatsen. Jag skulle vara tvungen att starta runt sju varje morgon och komma hem någon gång mot sex - hur blir det då med orken att ta hand om barn och hem? Hur länge orkar jag med det innan saker och ting faller ihop? Det här är inget jag gissar mig till - jag har prövat. Som ensamstående mamma måste man ofta prioritera - jag valde barnen.

OM det fanns jobb man kunde göra hemifrån skulle jag inte tveka en sekund men de enda som finns är de där idiotiska pyramidgrejerna för rengöringsprodukter och annat som inte intresserar mig ett dugg. Försäljningsjobb finns ju också men de passar inte mig heller - jag hatar när folk ringer och försöker pracka på en saker jag inte vill ha - jag menar - OM jag vill ha något så skaffar jag det - varför ska andra behöva ringa och tjata?

Jag kunde starta eget företag - ett företag jag kunde sköta hemifrån men före det måste jag komma på en vettig plan. Jag HAR ideer men om de går att genomföra är en helt annan sak!

NEJ

Jag är 36 år men vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor?

Hur dumt är inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar