07 september 2007

VISPGRÖT DEL 2

Sagan om lingonens långa väg ner i vispgröten fortsätter...

Annelie frågade om lingonsaften ska vara ren eller utspädd...

EH...

Sanningen är helt enkelt den att jag inte har den blekaste aning - finns det någon som är en katastrof i köket så är det jag! Ge mig ett recept och det är rena grekiskan för mig...(eller hur M)...

MEN

Ren kanske?

FÖR

Man byter ju ut det våta - istället för att koka mannagrynen i mjölk kokar man den i saft och saft blandar man till med vatten och en koncentrerad mängd med bärsaft (typ - jag SA ju att jag är en katastrof)...

FAST

Jag gör som så att jag först kokar upp cirka 4 deciliter lingon i 3 deciliter vatten - det får koka ett bra tag så att all saft pressas ur de sura bären. Sedan silar jag bort allt det sladdriga (d.v.s. bärskalen då ;) och därefter häller jag på sex deciliter vatten.

VILKET

EGENTLIGEN betyder att JAG använder utspädd saft?

Ja, jag har ingen aning - antar att det är en smaksak? Kanske det är bäst att testa sig fram och på så sätt få den ultimata blandningen man gillar? Det här kom jag i misstag på första gången jag testade och sedan dess har jag hållit mig till den - misslyckas man så ofta i köket som jag gör vågar man inte mixtra allt för mycket om man för en gångs skull kommer på något som faktiskt funkar! :)



Här är dagens skörd och första portionen vispgröt. Som ni ser äter jag som en riktig karl - det där med miniportioner är definitivt inget för mig!!!!! (Klicka för att få större version)

 

NU

Ska jag skriva ett inlägg om skogens AS......det är inte längre MYGGORNA som driver en till vansinne - nu finns det VÄRRE saker där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar