12 september 2007

LÄXFRIHET!


HÄR är jag "hon där från Sverige" medans jag i Sverige är "den där finnen"...

Jag hör alltså egentligen inte riktigt hemma någonstans...

MEN

Det är helt ok eftersom jag då kan se på alla saker med opartiska ögon - jag kan jämföra olikheter i länderna utan att vara bunden - jag måste inte tycka att en sak är bra bara för att jag hör till det landet.

Det händer ganska ofta att jag upptäcker någonting - jaha, så här görs det här - hur är det i Sverige då - hur gör man där?

OCH

Sedan analyserar jag resultatet - vilket sätt är bättre?

Generellt sett är man hårdare här - här tänjer man inte lika mycket på gränserna som man ibland gör i Sverige...

FAST

Allt är ju relativt!

Igår satt jag och läste "Nya Åland" på Luckan (bra ställe - där hittar man de flesta av alla finlandssvenska tidningar) och fick upp ögonen för en artikel:

Läxor stjäl tid från familjen
I Sverige har flera skolor infört läxfrihet. Istället ordnas under olika former studier i skolan på eftermiddagarna med tillgång till lärare.

Jag tycker det är en JÄTTEBRA IDE´!

FÖR

Det här med läxor är ju ett rent helsike!

Jag vet inte hur andra har det - förmodligen betydligt lättare - men här hos oss har det varit problem!

Det är SUCK och det är STÖN - "det finns inga läxor" - "inga alls" - nästa morgon har det åkts till skolan med tårar i ögonen eftersom någon läxa varit ogjord och man varit rädd för utskällningen som man kommer att få av läraren.

Har ungen varit sjuk ska läxorna vara gjorda innan barnet kommer tillbaka till skolan så att de är på samma ställe som de andra och genast hänger med.

Man har suttit och gråtit över böckerna för där har funnits uppgifter man inte förstått och när mamma försökt hjälpa har det inte blivit ett dugg bättre för HON har ju lärt sig de gamla sätten att räkna och skriva bokstäver på så när hon blandat sig i leken har det bara blivit dubbelt värre.

- Varför gör du så där? SÅ gör man inte NU!

OCH

Om JAG har problem med ungarnas läxor så vad ska då inte inflyttade ha?

Ta finskan till exempel:

Hemma hos oss har vi stora bekymmer när det gäller finskan - JAG kan ju inte hjälpa dem och jag är den enda de har att ta till när det gäller frågor om läxan.

- Mamma, vad är det finska ordet för det och det och hur böjer man det?

EH!

Tack och lov är vi inte de enda - när jag häromdagen pratade med en annan förälder berättade hon att deras barns lärare i finska ringt hem till dem och frågat vad de skulle göra med deras grabb. Klassen hade just börjat med finskan - de övriga barnen kunde redan finska MEN inte deras pojke - han sinkade alltså de andra barnen - något måste göras - han måste komma upp i de andras nivå.

VA?

Det är alltså viktigare att de andra, de som har finskspråkiga vänner eller föräldrar, får lära sig MER än att en som inte kan finska får lära sig grunderna i den takt som läroplanen säger?

ALLTSÅ

Om vi, som hör och använder finskan varje dag, har problem - hur är det då för de som just flyttat hit?

I dagens samhälle finns det dessutom massor av utbrändhet - inte nog med att man jobbar på jobbet - man ska ju ta med sig arbetet hem också. Vill man inte - orkar man inte? Ja då finns det ANDRA som klarar av ens jobb - man är ju absolut inte oumbärlig - ALLA kan bytas ut!

SÅ är det NU i dagens samhälle - du ska banne mig inte tro att du är något. Vi är reservdelar - delar som snabbt byts ut om de går sönder.

Räcker det inte med att hela livet som vuxen går ut på det?

Varför måste barnen också ha det så?

Först sitter de i skolan hela dagen och sedan ska det jobbas hemma - så ÄR det bara - det har ju ALLTID varit så!

Vi föräldrar har fått frågan:

Hur länge tycker ni att det är ok med läxor per dag - en timme - två timmar?

Det är en väldigt svår fråga att svara på...

FÖR

En läxa som tar det ena barnet EN timme att göra kan ju ta TRE timmar för det andra om det är uppgifter han eller hon inte riktigt förstår.

NEJ

Jag tycker VERKLIGEN att det här med läxfrihet är något som borde tas i bruk överallt ELLER så borde läxorna bli mindre och DET tycker mina barn också - när jag visade dem artikeln blev deras reaktion:

Vi flyttar DIT! Bara att börja packa nu då...






webvoter-omröstning



Vad tycker du om läxfrihet?
Jag tycker alltså att det här med läxfrihet är en bra ide´men vad tycker DU?

Bara dumt - barn behöver läxor!
Både bra och dumt!
Helt klart en jättebra ide´!
Vet inte riktigt?



Se resultat




PS.
En ANNAN sak jag tyckte var en jättebra ide´var den här röstningsfunktionen MEN när man kopierar in koden på bloggen blir det en massa strul och DUKTIGT I NERVERNA - DET är vad resultatet är - NERVFEL!

Måste göra något annat ett litet tag nu annars slår jag förmodligen sönder hela datorn....

Kommer tillbaka lite senare och försöker få det att funka.... :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar