26 september 2007

SKIDOR = UÄK!

Imorse när jag vaknade (klockan 05.50 - Nova hade tråkigt och for som en skottspole upp och ner genom huset - mycket billig katt) luktade det SNÖ!


Världen luktar annorlunda när det är snö ute - iallafall när den första snön kommer.


Trots att jag visste att det INTE kunde vara snö ute (mest på grund av den värme vi har just nu) så fick jag panik - jag gillar inte snö - inte ett dugg!


Snö = skidor!


Skidor = UÄK!


När jag gick i lågstadiet bodde vi uppe i Österbotten - i en by ett par kilometer utanför Jakobstad. Hela vintern igenom var det SKIDOR som gällde. Hur tog man sig till skolan? Jo, med skidor. Hur tog man sig hem? Dum fråga - på skidor! Vad gjorde man på de där evighetslånga gymnastiktimmarna? Naturligtvis åkte man skidor.

Skidor, skidor, skidor!


Skolan hade ett 10 kilometers skidspår i skogen som man var tvungen att plöja igenom varenda eviga gymnastiklektion. Om det faktiskt var så långt eller om det var kortare vet jag inte - för mig gjorde det ingen skillnad - i mina ögon OCH i min kropp kändes det som 100 kilometer - MINST.  


Å den där backen då - den som fanns på tillbakavägen - strax innan man kom tillbaka till skolan - den lååååånga, låååånga backen -  DEN trillade jag i VARJE GÅNG!


HUR roligt var det?


Först pinade man sig framåt, framåt, framåt - kilometer efter kilometer - ALLA ANDRA hade förmodligen kommit tillbaka till skolan för långa tider sedan men själv kämpade man på med tårarna sprutande för man visste ju att snart kommer BACKEN som man flyger på arslet i!


NEJ


Fy fan för skidor säger jag bara!


Efter att jag gått ut sexan bestämde vi oss för att flytta till Halmstad. Vi och vi...det var ju inte direkt MITT beslut om vi säger så - jag var ganska mycket emot hela flyttgrejen ända tills de berättade att stället ligger i söder - LÅNGT i söder...


Söder = Varmt!


Varmt = Ingen snö!


Ingen snö = Inga skidor!



Blev jag Halmstadbo. Jag svor en ed om att "från och med nu tänker jag ALDRIG ställa mig på ett par skidor mer", packade väskorna, sa vinkivink till vännerna och åkte till SÖDERN!


Tror ni inte att DEN VINTERN var den första vintern på mannaminne som de hade en ORDENTLIG vinter???? Snö så in i helv*te!


Naturligtvis blev de infödda helt ifrån sig - KOLLA - VI HAR SNÖ - DET ska utnyttjas!


Vem bryr sig om lektioner om än det ena, än det andra när man för en gång skull har snö?


NÄNÄ


Istället blev det friluftsdagar med skidåkning för hela slanten!


Nuförtiden är det förstås ingen som tvingar mig att åka skidor och varje gång någon av mina barns lärare ens vågar pipa om att de borde ha skidor med sig till skolan läser jag lusen av dem...


MEN


Varje år vid första snön får jag ändå panik - blotta LUKTEN av snö får mig att må illa...


FÖR


Snö = skidor!


Skidor = UÄK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar