11 augusti 2007

HUR KAN DET KOMMA SIG?

Jag TROR jag fixat avloppet? 

DET trodde jag ju förstås FÖRRA gången också så den här gången borde jag vara TYST! Inget YES - I DID IT!-utrop, ingen krigsdans runt huset, inga hysteriska skratt medans jag skriker: HA -  JAG KAN SJÄLV!   

FAST 

Det GJORDE jag faktiskt....igårkväll...när det plötsligt fungerade - SEDAN ringde jag runt och berättade den glada nyheten! 

MEN 

Det här får mig att fundera på om det verkligen ska vara så här? Hur gör ANDRA om avloppet strular? Jag bor på landet liksom en hel del andra människor men ALLA verkar vara lika tafatta när det gäller avlopp som JAG?  


HUR kan det komma sig?


Den här gången kunde ju jag spola bara jag hällde i hinkar med vatten men vad gör folk om de har fullständigt stopp i avloppet? Accepterar de verkligen en väntetid på flera veckor och kniper? Undviker de att äta och dricka under tiden? Blir de kanske plötsligt HEMSKT sociala? Besöker släkt och vänner i tid och otid för att ha tillgång till en toalett? 

VA? 

INGEN här, som inte jobbar på större gårdar eller firmor, hade ens hört TALAS om att det finns något som heter rensvajer - att det verkligen FINNS en grej man kan trycka ner och köra genom avloppsrören! Här handlade allt istället, till hundra procent, om KEMIKALIER: " - Har du testat Putkenavaaja eller Niagra-Citrus?". Den senare är annars faktiskt FANTASTISKT rolig att använda - ett pulver man häller ner i avloppet varvat med varmt vatten - tillsammans bränner de bort allt organiskt material och man HÖR hur det fungerar. Nu var det ju förstås så att det INTE fungerade i toan MEN bara för att det var så ROLIGT att LYSSNA tog jag paus och roade mig med att leka med golvsilen ett tag istället.  

Vajer var det ja... 

Jag ringde mängder av firmor - har de sån där vajer som man pular ner i toan och avloppet när det är stopp? Vajer som man rensar avloppet med? Finns det såna? NÄ, något sådant hade de inte! Har de då sugproppar som man kan använda? NÄPP, inga såna heller! 

HALLÅ! 

Till slut hittade jag ett ställe där de faktiskt HADE sugproppar - KABAMM så åkte bildörren fast och det blev ilfart efter en sådan bara för att komma hem och upptäcka att eländet var ALLDELES för liten och TOTALT värdelös i toasammanhang!  

SÅ 

Det verkar verkligen som om ALLA förlitar sig till VVS-grabbarna om något krånglar och DE har, som sagt, fullt upp med en väntetid på flera veckor! 

DÄRFÖR 

Kommer jag, nästa gång rektorn för Arbetarinstitutet eller Medborgarinstitutet frågar om jag har uppslag till kvällskurser, säga att det behövs AVLOPPSFUNKTIONSKURSER för kommunernas invånare. En kurs där man får lära sig HUR toastolar egentligen fungerar och hur man justerar deras inställningar eller vad de nu har (jag har annars, från det ena till det andra, lyckats skruva ihop min igen). En kurs där man får information om VAD man själv kan göra om det blir stopp -där man får vetskap om att det faktiskt FINNS hjälpmedel man kan använda samt VAR man hittar dessa hjälpmedel. 

OCH 

Att man med fem hinkar vatten och en jävla fart på toaborsten får samma effekt som med en sugpropp bara man är tillräckligt FÖRBANNAD och är beredd på att skura både toan och sig själv efteråt! 

Dagens förord: FÖRBANNAD
Jäkligt arg! 


Önskar er en riktigt FIN helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar