21 augusti 2007

HALLELUJA

Kanske man ska till Åland över en helg?  

På en överraskningsfest för svägerskan som fyller år men som inte tänker fira? 

JA 

DÅ blir det att akta sina ord så man inte försäger sig - veckotal av försiktighet med ALLT - både allmänt och på bloggen! 

DET 

Gjorde vi i helgen! 

Fredag kväll tog vi pick och pack i handen med oss på båten och åkte över - på lördagen var det dags - plötsligt hade den intet ont anande svägerskan ett helt gäng ute på gården - redo för fest - en VÄCKELSEFEST! 

FÖR 

NU skulle svägerskan FRÄLSAS! 

TÄNK vad GLAD hon blev! 

Där hade hon säkert trott att vi GLÖMT henne - att ingen brydde sig och så kommer vi frälsta själar för att ta henne med i vår gemenskap - för att få henne att inse det vackra i Herrens budskap och sång. 

Oanständiga snapsvisor byttes ut mot sånger som "Han har öppnat pärleporten" och "Ovan där" - den senare sjöng vi MÅNGA GÅNGER för när vi en gång kom på HUR den skulle sjungas och alla klappade takten (eftersom vi glömt tamburiner) blev den så rolig att den höjdes upp till klar favorit. 

PRESENTER fick hon också - bland annat psalmböcker och religösa tidningar (vilka borde räcka som kvällsläsning i MINST ett halvår framöver) samt en bok med titeln "Jag tror på hela bibeln" ur vilken det ANDAKTSFULLT lästes dikter under kvällens gång. 

SEDAN 

Fick hon en karta över Åland (där en rutt mellan alla kyrkor och kapell ritats fram) och så var det dags för henne och hennes man att sätta sig på en färdigt packad tandemcykel för att påbörja sin pilgrimsresa på den rätta vägen. 

MEN 

Efter en stund plockade vi faktiskt upp dem på vägen, tryckte in dem i en karaoketaxi som körde en väldigt invecklad runda genom alla byar tills den till slut lämpade av dem utanför en restaurang - där det då väntade både mat, dryck OCH vårt gudomliga sällskap i många, många timmar framöver. 

När kvällen var slut var vi alla tvungna att gå den BREDA vägen hem för den smala var ALLDELES för smal!

Jag TROR (och det är ju huvudsaken) att hon hade en trevlig kväll - iallafall SA hon så och även om många kanske anser att vi hädade under kvällen så var det inget illa menat EGENTLIGEN (tänkte bara jag skulle påpeka detta eftersom jag fick det förklarat för mig varje gång jag ansåg att det var att häda).



Som avslutning tar jag den text som finns målad på en av mina väggtallrikar: 

"Bida icke med din bättring tills du krank varder utan bättra dig medans du än synda kan" 

DET tycker jag är ett BRA råd!

Det här blev förresten svägerskans kommentar på mitt inlägg:

Hej, det är jag som är "offret" i ovanstående berättelse ...........
Att mina grannar skulle hitta på nåt inför min "½-vägs till 100"-dag var jag beredd på (men ej när ), men att släkten från Finland också skulle dyka upp var verkligen en överraskning !! Men en MYCKET trevlig sådan !! Och vilken trevlig kväll det blev, jag tackar än en gång !!
Orsaken till att dom valde väckelsefest/jehovasvittnen-besök/hallelujafest som tema är att jag är MYCKET anti-alla-religioner och blir galen av ilska om nåt jehova-vittne nån gång skulle våga sej hit och skäller ut dom ordentligt ! MEN denna typ av "möte", med skumpa + tilltugg och därpå följande middag, DET är ju en helt annan sak !! Man kan bli salig för mindre !!
Halleluja !! hälsar Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar