30 april 2011

Min majvippa


Häromdagen hade jag en av de där ödesbestämda skitdagarna som jag tycker så mycket om, de där dygnen när någon planet i öster förmodligen ligger i linje med en stjärna i väster och de tillsammans påverkar hela universum, gaddar ihop sig och roar sig med att se på när jag kämpar för att få luft...

TYP

Det började med trötta ungar som inte ville stiga upp och mina uttänkta lugna morgontimmar (eftersom jag jobbade kväll) byttes hastigt och "lustigt" ut till något helt annat än jag föreställt mig...

OCH

När jag sedan dumpat en måttligt road liten dam hos dagistanten bestämde jag mig för att åka till mamma och byta till sommardäck - jag skulle ändå inte få något fiffigt gjort hemma i den humörsstämningen jag just då befann mig i...



Jag åkte först till Munsala och hämtade ut däcken på Matkahuolto (under tiden jag betalade kalaset bar man ut däcken till bilen - perfekt service - tummen upp för Berras cafe´!) och sedan puttrade jag vidare till min kära mor där jag försiktigt öppnade påsarna - jag menar, betalar man 50 euro för fyra kompletta sommardäck med både gummi och fälgar kan man förvänta sig vad som helst - jag hade tur - de var i skick som nya...

FAST

Säg den glädje som varar!

När jag bytte däcken den 26.4 ville ungarna försäkra sig om att jag dragit åt ordentligt så de hoppade lite här och hoppade lite där vilket gav resultatet att jag nu inte fick upp muttrarna alls - jag fick ge upp.

När jag sur, bitter och inåtvänd, började kasta in däcken tillbaka i bilen såg jag något hårigt skymta UNDER bilen - herregud, hade jag kört på en katt?

Vid närmare undersökning såg jag att det lurviga buktade ut från avloppsröret istället - Sa*ans jä*lar, kolla mamma - nu hade någon tryckt in en peruk i avloppsröret.

(När jag flyttade hit blev jag informerad om att detta har hänt tidigare - därav misstanken)

DEN måste bort!

Med mammas hjälp började jag dra ut den svarta, håriga, sotiga peruken...

OCH

Jag drog, och drog, och drog, och drog, och drog?

Till slut hade jag en stor hög på marken och ännu var det inte slut - det där kunde ju inte vara en peruk, det MÅSTE ju vara något annat?



Jag ringde min vän i nöden och frågade honom om det finns något i avloppssystemet som ser ut som håren i en häxperuk, som är några hundra meter långt och ska vara där?

Jodå, det jag menade var förmodligen isoleringen i ljuddämparen!
EH!

Känslan jag hade när jag stod där, med svarta händer, kläder och ansikte, bredvid den enorma hög med "häxhår" jag just högst effektivt och DUKTIGT rivit ut ur avloppet, den hög som nu visade sig vara ljudisoleringsmaterial - den känslan är väldigt svår att beskriva - det bara inte går...

OCH

Inte kändes det ett dugg bättre när jag försiktigt satte mig i bilen för att starta upp heller - vilket slags domedagsljud skulle NU visa sig?

Nej, den dagen började verkligen inte bra!

Verkstadskillen sade att det bara är att köra tills det känns för obehagligt, sen byter "vi" rasket...



Ser ni en liten, kännspak bil som emellanåt låter för jäkligt och har en alldeles egendesignad majvippa där bak...

Ja, då vet ni att det är jag som kör!

Glada vappen!

1 kommentar: