26 april 2011

Börje


Jag pratade häromdagen med en person angående ekonomi - den här personen äger ett hus som han antagligen måste sälja i och med att amorteringar och lån + andra lån gör det ohållbart i längden. (För enkelhetens skull kallar jag honom nu Börje)

MEN

Om han säljer huset får han ändå inte hela huslånet betalt - han har mer lån än huset är värt - säljer han kojan sitter han ändå där med ett bostadslån som ska betalas, andra lån som ska betalas samt hyran. Han har alltså inte råd att bo kvar och han har definitivt inte råd att sälja!

Om man bor i eget hus kan man få bostadsbidrag av FPA men endast på räntorna som hör till huslånet - är man dessutom ensam utan barn är det nästan onödigt att ens försöka ansöka om bidrag eftersom man bara är en person i ett modell större hus och räntorna, just nu iallafall, är så låga.

Skulle Börje bli arbetslös och vara tvungen att leva på minimiarbetslöshetsersättning skulle det barka åt helvete DIREKT!

Vi gick igenom skillnaden mellan oss - om han sålde huset och blev arbetslös + fick grunddagpengen som är det allra minsta man kan få (om man inte vägrar att ta emot ett arbete då eller något liknande och hamnar på karens) skulle han få 25,74 euro per dag före skatt, det vill säga 25,74 x 21,5= 553,41.

(Här finns dessa uppgifter)

MEN

Om jag (som har tre barn) blev arbetslös och också fick det absolut minsta man får i dagpeng av FPA, dvs samma summa som Börje får - 25,74 per dag skulle jag också få den så kallade barnförhöjningen för tre barn som är 9,23 per dag: 34,97 x 21,5 = 751,85 före skatt.

(Här finns dessa uppgifter)

Har man inte skaffat ett ändringsskattekort för beskattning av sociala förmåner med en lägre skatteprocent dras automatiskt 20% skatt på detta vilket ger:

Börje: 442,73
Jag: 601,48

Om man gör upp en sysselsättningsplan och följer den (t.ex. går på en kurs) får man dessutom 9 euro skattefritt per dag x 21,5 = 193,50 - vilket ger oss en totalsumma på:

Börje: 636,23
Jag: 794,98

(Här finns dessa uppgifter)

Nu har vi alla skattepliktiga inkomster för månaden klara så nu kommer utgiften för bostad.

Börje flyttade in i en etta på 34,5 kvadrat med en hyra på 293 euro + vatten (15 euro per månad). Han får för detta bostadsbidrag: 246,40 i månaden. (Här låtsades jag att han bor i Nykarleby)

Jag vägrar bo i mindre än tre rum och kök med mina tre barn så jag flyttar in i en trea på 71 kvadrat med månadshyran 480 + vatten (4x15=60). Jag får för detta ett bostadsbidrag på 408 euro i månaden.

(Här finns dessa uppgifter)

Vad har vi sen kvar efter att hyran betalts?

Börje: 574,63
Jag: 662,98

MEN

Även om Börjes inkomster från och med nu torkat ut och tagit slut - han har alla sina 574,63 att slösa varenda månad punkt slut...



Har jag, som ensamstående mor, mer att hämta:

Barnbidraget till exempel.

(Här finns dessa uppgifter)

För tre barn är barnbidraget 352,90 varje månad. Därtill får jag ett så kallat "Ensamförsörjartillägg" på 46.79 euro per barn, per månad vilket ger oss en summa på:

Börje: 574,63
Jag: 1156, 25

Därtill, jag citerar: Föräldrar har lagstadgad skyldighet att försörja sina minderåriga barn. Om föräldrarna inte bor tillsammans har den förälder som bor med barnet rätt att få underhållsbidrag av den andra föräldern.

(Här finns dessa uppgifter)

Betalar inte den andra föräldern underhåll på grund av oförmåga eller andra svårigheter eller om barnet har "fader okänd" så betalas underhållsstöd av FPA. Det är 142,86 per barn och månad:

Börje: 574,63
Jag: 1584,83

Så där - Börje har alltså 574,63 att klara av lånekostnader, mat, el, telefon, försäkringar och allt annat med medans jag, och mina barn, har 1584,83 euro kvar att leva på varje månad efter det att bostadskostnaderna dragits bort.

Visst kostar det att ha barn, det blir mer utgifter på mat, kläder, hygienartiklar etc. plus dagvårdskostnader (som i och för sig är ganska lite när man inte har inkomster) samt den psykiska stressen när man har sina småttingar att oroa sig för också förutom sig själv...

MEN

Fy fan för att vara UTAN barn i en sådan situation!

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för Börje, att han inte måste sälja sitt hus och att han aldrig blir arbetslös...

OCH

Skänker en tanke till de stackars människor som faktiskt befinner sig en i en sådan hopplös situation! Jag hoppas det löser sig för dem och att de orkar med eländet!

2 kommentarer:

  1. Politker - är det en bana du funderat på, jag anar ett engagemang som skulle kunna vara till nytta! Jag läser förresten med glädje dina inlägg (långa som korta) men är inte alltid så duktig på att kommentera
    Hälsar
    Maria

    SvaraRadera
  2. Politiker? Herregud, JAG? Jag som tillhör sofflockspartiet? :))

    Jag läser din blogg jag också men kommer mig aldrig för att kommentera - man blir så lat av Facebook och när det inte finns någon "Gilla"-knapp så blir det ingenting :/

    SvaraRadera