31 oktober 2010

Duktiga / sanna jag


Igår städade jag upp värsta eländet på gården...

OCH

När jag nu gick där och plockade, rev, slet och kastade passade "duktiga jag" och "sanna jag" på att diskutera saker och ting med varandra...

- Tänk att du ska ha så himla svårt för att hålla ordning på gården!
- Jag VET men då det finns ju ingen tid eller ork att ha det fint.
- Ingen TID kan du ju inte säga - du gör ju inget annat än dallar här hemma, du kunde ju ha hur himla fint som helst!
- Jamen herregud, ORK då - man ska ju för fan orka hålla allt i tipp topp skick också.
- Varför ska du alltid vara så där defensiv?
- Varför ska DU alltid klaga? Jag orkar faktiskt inte med allt!
- Jamen om du skulle ta dig i kragen och orka skulle du inte behöva ha såna här storstädningar av gården varje höst!
- Tror du inte jag vet det?
- Varför gör du inget åt det då?
- Äh, håll käften!

Trots att jag hade goda förutsatser - att I ÅR undvika en presenningshög utanför källardörren sket det sig igen en gång...

FAST

I år är det åtminstone inte en skräphög som döljer sig under det gröna skynket utan trävaror som jag inte riktigt vill kasta eftersom "de kan vara bra att ha".

-Till vad?
-Ja....man kunde kanske snickra ihop ställningar under bärbuskarna av dem till exempel?
- Det tänkte du ju göra den här sommaren men det blev ju inte av - varför tror du att du ska få det gjort nästa sommar då?
- För att nästa sommar behöver jag ju inte fixa ett grindsystem som jag gjorde i år.
- Ha! Hur lång stund tror du det tar att banka ihop ett par bärställningar? Inte fan får du det gjort nästa sommar heller - förresten har säkert allt trä ruttnat bort innan vintern är slut så du kunde lika gärna kasta allt nu!
- Äh, håll käften!

Idag borde jag fortsätta greja där ute - det finns fortfarande en hel del kvar som behöver göras...

MEN

Eftersom jag är ganska trött på att besserwissern "duktiga jag" hela tiden klagar och kommer med moralpredikningar tänker jag strunta i det och istället åka till en vän för att tillbringa dagen i TREVLIGT sällskap...

- Vaddå "trevligt sällskap"?
- Hon gnäller åtminstone inte!
- Jaha ja, vad ska ni göra där då?
- Vi ska plocka svamp och sedan äta middag!
- Så du väljer alltså att slösa bort en hel dag istället för att få något vettigt gjort här hemma?
- Jepp, det får faktiskt vara någon måtta med det rejäla!
- Inte undra på att det ser ut som det gör där ute när du envisas med såna där felprioriteringar!
- Äh, håll käften!
- Häng åtminstone upp tvätten innan du åker!

Suck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar