17 oktober 2010

Dagens tips - fönster & kylarvätska


En av orsakerna till att jag förälskade mig i det här huset är alla gamla fönster - glaset är "buckligt" och rummen är ljusa - konstigt vore det annars, jag menar, av den totala ytan ytterväggar som huset har består minst cirka 35% av fönster...

MEN

Det som är vackert behöver ju inte vara praktiskt - även om jag i år tätade fönstren betydligt bättre än tidigare märkte jag redan nu att de drog (och avgav kyla) - om jag märkte det nu när det bara är plus minus noll ute så hur skulle det då bli vid minus 20? Rullgardinerna var alltså inte bara något "detmåstejaghafördetärsnyggt" utan ett test för att se om de bidrog till någon skillnad i värmekvaliteten eller inte...

OCH

"Rullgardiner is the shit!"

Efter gårdagens test i vardagsrummet har jag bestämt att ALLA fönster i huset ska få rullgardiner - det blev nämligen en otrolig skillnad...

FAST

Innan jag börjar med det projektet borde jag åtgärda kylarvätskeproblemet i bilen. Efter sommarens "vartfanharkylarvätskantagitvägen" och "dåhällerjagvälimervattendå" visade mätningen på bensinstationen igår att åtta minusgrader är den magiska gränsen - sen är det stopp...

OCH

Därför bör jag nu tappa ut i cirka två liter blask som sedan ska ersättas med RIKTIGT stuff...

FAST

Hur man gör DET har jag ingen aning om...ännu...

Dagens tips blir alltså:

Har du dragiga fönster och /eller små rum med stora fönster som blir kalla så fort solen går ner? Häng då upp rullgardiner som du sedan släpper ner till kvällen - du kommer att bli förvånad över skillnaden - så förvånad att du blir tvungen att fråga resten av familjen om du inbillar dig eller ej.

OCH

Kolla kylarvätskan i bilen innan det är för sent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar