05 april 2007

PÅSKLOV

Påsklov - FEM DAGAR LEDIGT - gissa om vi alla här har VÄNTAT och LÄNGTAT. Istället för att själv skriva något sätter jag in den påskberättelse jag fick av min dotter igår. Med den önskar jag er alla en riktigt ägglig påsk!


En påskhistoria

 

Nu ska du få höra en historia, en påskhistoria. Denna påskhistoria är en berättelse om den lilla haren Felix, påskharen Skutt-Ivar, den elaka häxan Berta och den lilla kycklingen Plutte. Det är snart påsk och påskhararna har mycket att göra.


Felix tittar på berget av korgar proppfulla med ägg. Sedan vänder han sig om och ser på sin farbror Skutt-Ivar som håller på att fylla fler korgar med ägg ur sina stora säckar. Plötsligt tar äggen slut.

Nej! utbrister Skutt-Ivar.
Men du har ju redan hur många korgar med ägg som helst redan, säger Felix när Skutt-Ivar ilsket stampar med sina stora tassar i marken. Räcker inte de? 
- Nej, de räcker inte ens till hälften av alla som ska ha påskägg i år. Absolut inte!

Skutt-Ivar funderar och funderar. Var ska han få tag i mera ägg?

Till slut får Felix en idé.

- Men farbror, JAG kan ju leta reda på mer ägg åt dig! Så kan vi båda vara påsk-harar!

Skutt-Ivar gillar inte den idén. Varför skulle en liten harunge få vara påskhare? Bara han själv var duktig nog för att dela ut ägg.

Felix ger inte upp.
Men farbror, om jag lyckas samla ihop tillräckligt mycket ägg innan påsken, får jag vara påskhare då? Om jag misslyckas ska jag vara din assistent som äggputsare i tio år!

Det tyckte Skutt-Ivar lät som en bra överenskommelse. Han tyckte ju själv att äggputsning var väldigt jobbigt, och han hade inte råd att anställa en assistent för pengar. Och han trodde inte att Felix skulle hinna samla ihop alla ägg i tid.

Är vi överens? frågade Felix och höll tummarna.
Japp! sade Skutt-Ivar glatt. Vi är överens!  

Så började jakten på ägg. Felix gick till varje höna som han kände och frågade om de hade några ägg över, men när det blev kväll hade han bara sju ägg i sin påse, och det räckte ju inte. När Felix långsamt skuttade hemåt hörde han en röst. Någon ropade på honom. Det var en pipig röst, och kom från en hög med gamla löv. Felix gick dit som rösten kom ifrån och en gul liten vinge stack fram ur ett hål i lövhögen. Innan Felix visste ordet av drogs han genom en smal gång, som ledde till en underjordisk håla. När den som dragit honom in i hålan släppte honom snubblade han bakåt och landade med ett kras på påsen med äggen som han samlat ihop. Han suckade och kände sig alldeles eländig. Nu hade han absolut inga ägg att ge till Skutt-Ivar. Sen blev han nyfiken. Var var han? Vem hade fört honom hit? Han tittade upp och såg en liten kyckling med stora ögon, korta ben och vingar och rufsiga fjädrar.

Vem är du? frågade han. Var är vi?
Jag heter Plutte och det här är mitt hem.
-  Varför tog du mig hit?

Plutte log och sträckte på de korta benen.
För att jag är din hjälte idag, sade han stolt. 
Min hjälte?  

Plutte harklade sig.
Jo, din hjälte. Jag hörde nämligen av min kusin Jilly att du letade efter påskägg, och vi råkar ha ett oändligt lager med ägg.
På riktigt? frågade Felix. O- oändligt?
Japp, oändligt, svarade Plutte. Och det är nämligen så att du ska få precis så många påskägg som du behöver, plus några till dig själv, bara du gör mig en tjänst.
Vadå för tjänst? undrade Felix. 
Jo, jag och min familj skulle vilja ha morötter till middag, men ingen som vi känner odlar morötter. Om du ger oss tolv morötter, så får du dina påskägg. Okej?
Okej, sade Felix och skuttade ut ur hålan.

Nu var allt han behövde göra att skaffa fram tolv morötter. Det skulle ju inte vara så svårt, eftersom hans mamma hade ett stort lager med morötter. När Felix kom hem frågade han sin mamma om han fick låna nyckeln till källaren där morötterna fanns. Hans mamma undrade vad han behövde till källaren för.

Eh.. jo, det är så att jag behöver tolv morötter till Plutte och hans familj, förklarade Felix.
Varför ska du ha morötter till Plutte? Vem är han? frågade mamman.
Plutte är en kyckling som lovat mig så många påskägg som jag behöver, om jag ger honom morötterna.
Vad behöver du påskägg till då?

Felix suckade. Varför ska mammor behöva veta allt?

Skutt-Ivar sade att om jag gav honom alla ägg som behövdes så skulle jag få vara påskhare med honom, svarade han.
Okej, du får tolv morötter, sade mamman. Men inte en morot mer! De ska räcka till nästa skörd!
Tack, mamma! sade Felix och packade in morötterna i en väska.

När Felix stängde dörren till källaren var klockan redan nio, så han borstade tänderna och gick och lade sig. Nästa morgon åt Felix en snabb frukost innan han tog sin pappas hästar och vagn och körde iväg mot Pluttes håla med de tolv morötterna. När han kom fram gav han Plutte morötterna och fick många stora säckar med påskägg, precis som Plutte sagt att han skulle få. Plutte och Felix hjälptes åt att få säckarna genom den smala gången och upp i hästvagnen. Sedan sade Felix hejdå till Plutte och styrde hästarna hemåt. 

Plötsligt blev hästarna oroliga och stannade. Felix tänkte just se efter om något var fel med dem, när en häxa kom flygande på sin kvast och landade framför vagnen. Hon hade tovigt, svart hår, en gammal häxhatt och en svart klänning och en sliten kappa. Dessutom hade hon en stor vårta längst ut på den långa näsan. Häxan ställde sin kvast mot en stor ek och ställde sig mitt emot Felix.

-  V-vem är du? frågade Felix förskräckt. Vad gör du här?
Jag är den elaka häxan Berta, och jag tänker ta dina påskägg! sade häxan och skrattade elakt. Så, ge dem till mig!
Aldrig! ropade Felix. Du får dem inte!
- Du måste jag väl trolla då, sade häxan och skakade på huvudet. Dagens ungdomar, ni lyder noll!  

Häxan plockade fram ett dammigt trollspö ur ena fickan och tog fram en liten papperslapp ur den andra. Sedan satte hon på sig ett par glasögon och läste:

Sim salabim, jag förvandlar dig till en sten!

Men Felix var snabb. Han hoppade undan, sprang bakom häxan och tog hennes trollspö, knäckte det i två bitar och räckte ut tungan åt häxan. Häxan blev riktigt arg och försökte attackera Felix men snubblade över en stubbe och rullade nerför en backe. När häxan kom på fötterna igen muttrade hon något som Felix inte hörde och sen gick hon sin väg. Felix gjorde snabbt upp en eld och eldade upp trollspöt innan han körde hem med vagnen.

Skutt-Ivar blev väldigt förvånad när han såg att Felix faktiskt lyckats och han tyckte att det var mer än rätt att de båda skulle vara påskharar i år. Sedan fick Felix hjälpa Skutt-Ivar med att fylla fler korgar med ägg och när de var klara fanns det redan över hundra ägg kvar som de tog åt sig själva. När påsken kom lastades hästvagnarna med påskägg och Felix fick för första gången dela ut påskägg.

När de var klara efter flera dagars utdelande undrade Skutt-Ivar om Felix ville vara påskhare nästa år också. Och gissa
vad han svarade? Ja, såklart!

GLAD PÅSK! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar