17 april 2007

DOFTGRAN

Igår, på hemvägen, stannade vi vid Bauhaus för att handla lite. Ja, egentligen var det grannen som skulle köpa grejer. När vi kom in  befallde hon mig att stå och vänta vid kassan så att jag inte skulle gå omkring och plocka åt mig en massa onödigt men HAHA - jag hittade något iallafall! En doftgran!

 

Förmodligen heter de inte ens doftgranar mera - den jag köpte var någon slags apelsin och ska därför också dofta apelsin. Doftapelsin?

 

Nåja, imorse när jag satt i bilen och väntade att barnen skulle komma ut störde jag mig på att den inte doftade ETT DUGG så jag öppnade påsen lite mer. - UÄÄÄK, säger pojken när han hoppat in i bilen, vad ÄR det som STINKER?

 

Det är konstigt hur olika dofter kan tilltala en del människor medans de är totalt oacceptabla för andra!


Jag är "en sån där" som går omkring och luktar på världen. Om någon doft tilltalar mig händer det att jag bara stannar upp och njuter . Till exempel om jag går förbi någon i butiken som har någon bra parfym eller after shave. Då PLÖTSLIGT kommer jag på att måste jag stanna för att antingen 1. kolla in  inköpslappen eller 2. inspektera urvalet på JUST DEN hyllan.  

En annan sak som jag kan dofta mig till är REA-lappar. Sätt mig i ett köpcenter och jag hittar rea-avdelningen på nolltid!  När barnens pappa och jag skulle möblera vårt nya hus körde vi omkring i flera dagar och besökte möbelbutiker. I en av dem hade de en jättestor reaavdelning - MASSOR av röda lappar överallt - rena himmelriket! Då dyker det upp en försäljare insvept i ett moln av Kourus - den enda after shave jag någonsin lärt mig namnet på. Om inte barnens pappa hade varit med och släpat ut mig skulle jag förmodligen köpt rubb och stubb! Nu har jag lärt mig att lägga benen på ryggen om någon försäljare doftar gott - fort ut annars blir det dyrt! 

Om ni ser mig alldeles stilla på gården under våren är det antagligen syrener, hägg eller liljekonvaljer som fångat mitt intresse. Är det sommar och just har regnat så står jag och drar in doften av nytvättad, frisk värld. På hösten stannar jag upp och andas in doften av mogen åker. På vintern är jag täppt i näsan och grinig! :( 

En annan "doft" som jag gillar är hur det luktar på färjornas bildäck. Hur man kan bli så fascinerad av en blandning av avgaser, bensin och allt annat som samlas där fattar jag däremot inte.  

Vad jag INTE står ut med är bland annat lukten av våt hund och kattskit.

Vilka dofter gillar ni?
Vilka inte?  

Har ni överhuvudtaget tänkt på det?

Ps.
Idag ska jag och klippa mig!
ÄNTLIGEN slut på Rölli Look-alike!
YES!

image8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar