12 april 2007

FIGURINER

Den här gången tänker jag vara ytlig och inte ta upp djupa saker! 

- Hemma igen efter rantandet till storstan. Naturligtvis hann jag med den obligatoriska loppisrundan också - det var ju ett "måste" efter gårdagen. 

Min kära svägerska (som säger sig komma med på hospitalrundorna för att jag inte ska vara "rädd och förvirrad" men som EGENTLIGEN bara har mig som en ursäkt för att få gå och shoppa) köpte söta porslinsdjur på en loppis igår. När hon hittade dem försökte hon få mig att förstå att det var FIGURINER och inte statyer av gulliga kräk (som jag trodde) och att det dessutom var FINA FIGURINER gjorda av...väntas nu... måste jag kolla vad det hette nu igen - Lomonosov!

Jaha, sa jag, måttligt intresserad, vad KOSTAR de då?  

Det är ju så att jag älskar loppisar - på loppisar gör man FYND! Har man RIKTIGT mycket tur kan man gå och tontta en hel dag, fylla en hel kärra och sedan vid kassan flina belåtet åt att man har MASSA (allt är som sagt relativt) pengar kvar på kontot när man åker hem. Köper man EN ENDA dyr sak så är nöjet förstört - efter det måste man börja räkna efter och lämna bort. Jag köper det jag fastnar för OM det är billigt - min svägerska köper det hon fastnar för - PUNKT! 

Nå, de här små FIGURINERNA var inte alls så dyra så det blev köp (det skulle det ju förstås ha blivit ändå). Hon kom hem med en fin kisse och en söt tiger - jag kom som vanligt hem med filmer. Så är det ofta - jag köper filmer, ser på dem, är de bra behåller jag dem - är de dåliga säljer jag dem vidare.  

På kvällen skickar hon ett mail - hon har hittat en sajt på nätet där de säljer figuriner och hon har definitivt gjort ett kap - hon betalade inte ens hälften så mycket för dem som de kostar om hon köper dem via nätet och inte nog med det - samma ställe som gör figurinerna har även gjort min kaffeservis.
 
När jag fyllde 33 fick jag nämligen en kaffeservis av henne och en annan väninna i present. Från början hade det varit den andras mammas. Hon hade tänkt sälja den på loppis men kom sedan på att de skulle ge den till mig istället. Min svägerska fick alltså betala halva loppispriset och så blev den min. 

Servisen var, ärligt talat, inte alls i min stil - jag bodde i lägenhet och den passade inte in men när jag strax efteråt flyttade hit så passade den PERFEKT! Den blev min absoluta favorit! Varje kalas åker den fram - det är nästan så att jag har lust att ha kalas bara för att få använda den.  

Tyvärr fanns där bara sex koppar med tillhörande fat och assietter men det var inga problem - det var ju i teorin bara att köpa till när man hittade delar på loppis. Det blev problem iallafall - vi hade ingen aning om vem som tillverkat den och inte ens en aning om vad den hette. Det enda vi visste var att den var rysk.  

I tre år nu (snart - jag fyller år i juli) har jag gått och letat men inte hittat nåt och även om jag HADE hittat den så hade jag inte kunnat köpa den - nu såg vi vad den egentligen kostade! Om jag NU, via nätet,  köpte de delar jag redan har skulle det kosta mig över 500 euro!

Det första som slog mig var:

1.
Nu kommer jag aldrig att ha råd att utöka min servis.

2.
Jag kommer aldrig mer våga använda den på våra kalas p.g.a. rädsla för att den ska gå sönder.

3.
Nu kommer jag, i en halv evighet, att ha dåligt samvete över att jag inte kan ge min svägerska presenter i samma prisklass!  

SEDAN kom jag på en ANNAN sak!  

Jag har ju, länge nu ,gått och funderat på att man kanske borde ha en hobby - varför inte börja samla?

Om man HÄR, på loppisar, säljer dyra figuriner (varför MÅSTE man säga figuriner?) och serviser för en liten bråkdel av vad de EGENTLIGEN är värda så kan jag ju göra det till en hobby att lära mig mer om dem och göra FYND!  



Idag har jag gått och vänt och pillat på både figuriner och serviser! Dessutom har jag studerat utbudet på nätet och försökt lära mig vilka som är värdefulla och vilka som INTE är det.

Det är faktiskt roligt - en ny grej som piggar upp! 

Som tack för att ni orkat läsa mitt ytliga inlägg ska jag ge er följande tips: 

Håll ögonen öppna efter följande FIGURINER av Lomonosov: 

image7


På en sida är prissättningen följande:
Mammuten 669 $, ylande vargen 273 $ och bulldoggen 185 $. Noshörningen är 197 $ och pantern 280 $. Priserna varierar men de här ger er iallafall ett litet hum om nivån. 

OCH

Servisen jag har heter förresten "Golden Garden" - om ni hittar den någonstans (BILLIGT) så hör gärna av er till mig!

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar