24 april 2007

BARKADE SAMTAL

Har ni lagt märke till att om man diskuterar med en del människor så hålls samtalet på saklig nivå medans det med andra barkar iväg tills det till slut varken har huvud eller fötter?


Jag gillar de här "barkade" samtalen - de roar mig! Man kan ha så TOTALT i nerverna när man börjar prata men mot slutet ligger man och vrider sig av skratt trots att man egentligen inte alls kommit till någon VETTIG lösning på problemet. 

Igår satt jag och pratade med en bekant om PENGAR! Jag har sagt det förut och jag säger det igen - pengar är en av människans dummaste uppfinningar! 

Vi började med att reta upp oss på det här med skulder. Hur man t.ex. MÅSTE ha pengar kvar på kontot varje gång de drar banklånet. Har man inte pengar på kontot skickas det genast ut ett brev till borgenärerna om att NU HAR INTE MÅNADENS AMORTERING KUNNAT DRAS FRÅN VEDERBÖRANDES KONTO! Jag (DUM! DUM! DUM!) har borgat lån och jag får hem sådana brev - jag vill definitivt inte att MINA borgenärer ska uppleva samma oro och fasa! Alltså - oberoende vad som händer - det MÅSTE finnas pengar på kontot när lånet ska dras!  

Så har vi räkningar - denna outsinliga mängd med räkningar. Varje gång man tänker att - HA, nu har jag betalt bort alla så nog f*n finns det nya i postlådan när man nästa dag kollar posten! Ofta är det såna som man inte ens räknat med - som man konstigt nog glömt bort?  

Mat måste vi ju ha för att överleva, bensin för att kunna ta oss fram och tillbaka, mediciner för att hållas friska. Jag har haft tur - mina barn är inga FRITIDSINTRESSEFANATIKER som måste kuskas runt alla dagar i veckan på diverse träffar och träningar men dottern rider och bara det blir en hel del i månaden. Dessutom är hon t.ex. med i Pollux (ett absolut MÅSTE för hästtokig) och eftersom jag inte tycker om orättvisor måste pojken få något för samma summa så han prenumererar bland annat på tidningar.  

Nu är det dessutom dags för nya sommardäck till bilen - om jag fick bestämma skulle det gärna få vara is på vägarna ett par månader till. Det skulle passa mig ypperligt! 

Min vän har samma bekymmer och det var just det vi började prata om igår. När jag tänker efter har nästan alla mina vänner samma bekymmer - "lika barn leka bäst". 

Vi kom fram till att här behövs TERAPI! För att orka med den här EVIGA stressen och ruljansen så borde man gå på terapi. Två gånger i veckan kunde man sedan ligga där på en soffa och bara SPY UT all galla man känner för diverse MÅSTEN.  

MEN 

Vem har råd att gå på terapi två gånger i veckan? Det är ju inte bara terapin som kostar  - dessutom ska man ha bensinpengar till att köra in till stan varje gång.  


NÄ, sa hon, VI RÅNAR EN BANK!


Det har vi funderat på tidigare men varje gång insett att vi helt enkelt är för DUMMA för att lyckas - vi skulle åka fast i stort sett meddetsamma! 

FAST

Den här gången kom vi på att åka fast kanske vore en BRA sak? I fängelset så är det slut på det eviga tragglandet med räkningar som dimper ner. När vi nu en gång sitter där inlåsta så har vi inga större chanser att få någon ordning på ekonomin - DESSUTOM får man möjligheten att STUDERA under tiden man sitter inne och chansen att få terapi GRATIS ökar markant! När vi kommer ut är det ingen som kräver något av oss mer - vi tillhör då kategorin "samhällets misslyckade individer".  

Vi kunde ju för säkerhets skull råna banken i byn där personalen känner oss så att vi helt säkert åker fast! Typ, samtidigt som man skriker "Upp med händerna annars skjuter jag" så passar man på att ta ett kontoutdrag "när man nu en gång är där". 

Ja, vi kom på många kreativa lösningar igår. Många av dem skulle säkert ge oss chansen till gratisterapi utan att behöva sitta inne men sådan är vår humor när vi är tillsammans och på "det" humöret. Det hjälper oss - får oss att skratta! 

MEN 

Allvarligt talat... 

Våra, alltså vi MÄNNISKORS, liv går dag ut och dag in ut på att försöka få allt att gå runt. Jag läste tidigare att det finns MASSOR av människor som TROTS att de sålde allt de äger och har ÄNDÅ skulle vara djupt skuldsatta och att detta blir mer och mer vanligt!  

Det finns alltså hur många människor som helst som knappt klarar sig, som knappt får allt att gå runt. 

Trots detta är det en SKAM att erkänna att man har dåligt med pengar - man lånar hellre MER för att bekosta en södernresa och på så sätt undvika att omvärlden tror att man inte klarar sig ekonomiskt.  

LÖJLIGT! 

Är det inte bättre att vara ärlig och säga som det är? Istället för att tro att man är ensam i hela världen om ett problem kanske man upptäcker att det finns hur många som helst som har samma.  

FÖR

Har man riktigt mycket tur råkar man på någon som man kan ha barkade samtal med och då blir plötsligt allt MYCKET roligare!        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar