04 september 2013

Semester är onödigt!


Idag kom det här med semester på tapeten och då insåg jag att...

Jag är TRÖTT!

När hade jag semester senast? En vecka förra sommaren och en vecka sommaren före det samt de tre veckor som jag var sjukskriven i vintras eftersom jag då var totalt "over and out".

Det här med att försörja sig som inhoppare och vikarie mellan varven man går i skola är egentligen inget man rekommenderar - för att ha råd att leva måste man jobba vilket betyder att man måste jobba när man borde vara ledig för att orka med. Dessutom är inte det inte att tänka på att man ska ha ledigt under sommarmånaderna - det är ju då folk har semester och då det FINNS arbete - bara att bita ihop och jobba på...

MEN

Ibland undrar jag i mitt stilla sinne hur länge man orkar köra ett sånt här race? Kanske det löper på så länge man är ung? Eller har det överhuvudtaget med ålder att göra?

JAG vet iallafall att jag längtar till sommaren (för vintersemester har jag inte rätt till eftersom mitt arbetsavtal började först 1.6) för DÅ ska jag ta lite ledigt. Å andra sidan har jag bara arbetsavtal till den 31.5 2014 - efter det är jag arbetslös igen och vad gör arbetslösa? Jo, de jobbar på somrarna för det är då det FINNS lediga tjänster!



Vem vet, det kanske inte blir någon semester då heller?

Vilken tur jag har i och med att "Lilla damen" inte vill vara ledig - max två dagar hemma och sen håller hon på att gå i taket av dagisabstinens. Hon är säkert bara glad och tacksam om jag inte har semester nästa år heller...sånt är ju totalt onödigt om man frågar henne!

2 kommentarer:

  1. Sen är det ju inte bara att vara ledig heller - det borde vara kvalitetsledigt. Jag har haft semester varje år sedan i princip år 2000, men inte haft någon bra semester. Då är det lite plus minus noll, eftersom man fortsättningsvis är trött och slutkörd när jobbet börjar. Man borde ha en ledighet på nån annan plats än hemma, där man fick låsa om sig och inte omringas av en massa "det där måste jag hinna med" ELLER "henne måste jag hinna träffa"...för att riktigt kunna koppla av.

    Hur man vänder det, har man rumpan där bak.

    SvaraRadera
  2. Nå det är sant! Jag skulle vilja ha ett torp ute i skogen med utedass, brist på el, vedspis och kakelugn där man bara "kan vara"! :)

    SvaraRadera