04 september 2013

Makalös fantasi!


Min yngsta dotter har en så kallad livlig fantasi...eller egentligen är det en underdrift - ungen har en MAKALÖS fantasi!

Ta till exempel det att hon i något år nu berättat vitt och brett om sin kommande lillasyster som hon snart ska få - lillasystern som växer i mammas mage! Det tog ett tag innan jag förstod varför dagistanterna kollade in mig lite extra när jag förde och hämtade - sen var det bara att försöka reda ut det lilla missförståndet.

En annan sak hon kör med är att informera allmänheten om stackars, stackars lillebror som var sååååå söt och go och rar...

MEN

Han DOG ju och flyttade upp till himlen!

Ibland får jag väldigt empatiska blickar av vilt främmande människor - förmodligen tycker de jag är stark som orkar vara som vanligt trots att min lilla son har dött (eller så undrar de bara vem pappan till grabben var och om jag ens visste det själv - jag menar, "HALLÅ, hon är ju ensamstående - det MÅSTE ju ha varit ett misstag").

Häromdagen försökte en väninna få mig att köpa hennes avlagda loftsäng - "tänk vad praktiskt - mer plats hemma ju"...

FAST

Jag var tvungen att tacka nej och förklara att en sådan går det inte att ha hemma hos oss - "Lilla Damen" är just nu i en slags period där hon är bombsäker på att man får vingar bara man kastar sig ut från en hög höjd och hade vi nu en loftsäng skulle den passa YPPERLIGT för att testa hennes teori (eller övertygelse).

Dagens Facebook status var förresten denna:

*DUNS*
-Aj!
- Vad håller du på med?
- Jag försökte flyga men det gick inge bra!

Ja den ungen!

Nu har hon iallafall kommit över "men det är väl klart att jag kan simma" perioden! En tid var jag väldigt orolig att hon skulle hoppa i älven om hon bara fick möjlighet - hon var nämligen 100% säker på att "när hon väl kommer ner i vatten så får hon simfenor och sjöjungfrusvans och sen är det ju bara att simma". När jag försökte förklara att det inte alls ÄR så och att man helt enkelt drunknar och DÖR om man trillar i på ett ställe man inte bottnar blev hon arg över att hon hade haft oturen att födas av en så urbota dum mamma som inte vet ett dugg om NÅNTING!

Föreställ er hennes bittra besvikelse när vi besökte stranden för första gången i sommar - där rusar hon fram i 120 km/h - rakt ut och KASTAR sig i vattnet...

OCH

SÅ HÄNDER DET INGET!!!!!!

Försök sedan vara pedagogisk och allvarlig när ens fyraåring ligger i vattnet och tjuter så hela stranden hör:

"Jag KAN INTE simma! Det kommer ju inga fenor! Jag kan inte ens PRATA under vattnet, det kommer ju bara BUBBLOR! Jag är en DÅLIG MÄNNISKA!"

Jag tror inte det tar så länge innan hon fattar att man faktiskt inte får vingar och att man inte kan flyga bara för att man kastar sig ut från en stol eller köksbänk...

MEN

Under tiden hon testar sin teori är jag tacksam över att jag har nät på balkongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar