05 mars 2010

Service? Vad är det?

I Kimito centrum har vi, tro det eller ej, ganska många butiker - inte nog med att det finns tre stycken mataffärer - det finns också möjligheter att köpa kläder, garn, tyger, skor, blommor, pappersvaror, hantverk, inredningsartiklar, alkohol, smycken m.m...

OCH

Så har vi även "Kemiön löytöhalli" - en stor hall där man kan köpa allt möjligt relativt förmånligt...

MEN

Även om man i öns alla andra butiker får trevlig service på både finska och svenska...


Vet man inte vad tvåspråkighet är i "Kemiön löytöhalli" - jag tror inte de hört talas om ordet "service" ens en gång...

FÖR

I början gjorde vi kunder oss skyldiga till horribla misstag - vi kunde bland annat nedlåta oss till att fråga personalen fräcka frågor - typ "Vad kostar det här?" när prislappar ofta skyltar med sin frånvaro...

OCH

Maken till tjänstvillighet får man leta efter! (Här borde tecknet för ironi läggas in)

Företaget MÅSTE vara ett familjeföretag - om de som arbetar där hade varit vanliga anställda skulle 66% ha fått sparken för länge sedan. Uträkningen grundar sig på att där för det mesta finns tre stycken försäljare - en av dem är helt ok (den äldre) men av de andra två har jag sett den ena le ett fåtal gånger (när kunden är på väg ut - "äntligen stack den människan") och den andra kan antagligen inte le ens om man syr fast mungiporna med ståltråd i öronsnibbarna. Dessutom har de lite nu som då ett par yngre grabbar som hjälp - det vet man direkt man stiger ut ur bilen på parkeringen eftersom de då står i varsin ända av hallen och roooopar till varandra.

Nuförtiden undviker jag att handla där och om jag går dit smyger jag runt hyllorna för att inte störa personalen allt för mycket.

Igår gjorde jag misstaget att gå dit igen - de hade "halva priset" på alla kläder - tanken var att vi skulle köpa strumpor och t-shirts men strumporna hade de plockat bort ur sortimentet och det som var kvar av det andra var inte mycket att ha...

FAST

När jag gick förbi ställningen med bh´n och såg att priset enligt lappen var 80% billigare än ursprungspriset plockade jag åt mig två stycken - får man två behån för 8 euro tillsammans borde man ju passa på när man inte orkar ta sig till stan för att köpa nya...

MEN

Då fröken solsken i kassan tagit betalt blev summan ändå 20 euro?

När jag påpekade att det faktiskt stod 80% på lappen stampade den glada lilla lärkan sig iväg till ställningen, rev ner "80% lappen", fräste fram ett "Tää oo vanha - nyt ooo 50% - kato täää" (Den här är gammal - nu är det 50% - se här) och pekade demonstrativt på en annan lapp på andra sidan gången.

OM ragatan pratat ens ett ord svenska skulle jag ha krävt att få varorna till det pris det stod på lappen (det är väl inte MITT fel att de är för lata för att ändra) eller lämnat tillbaka allt och begärt pengarna tillbaka men som det var nu orkade jag inte börja tjafsa på min knaggliga finska - inte för att jag skulle ha kunnat det heller - så fort hon sagt sitt vände hon ryggen till och gick därifrån...


Om ni besöker vår vackra ö handla gärna i våra butiker - här får ni fina saker och blir bemötta av trevlig personal...

MEN

Undvik för allt i världen vår billighetshall ifall ni endast vill ha fina minnen av er resa!

5 kommentarer:

  1. Håller med dej till 100% ! !
    Har tänkt dra en fräckis på svenska för surpuppan nån gång, men det sku väl också vara förgäves!
    Jag ska härefter bara tala svenska och lämna mina varor där om dom inte visar lite vänligt bemötande!

    SvaraRadera
  2. Jepp, hon gjorde generalfel. Hon måste enligt reglerna ta betalt för vad som står på prislappen. Har dom missat att ta bort realappen är det inte kundens problem. Jobbar ju själv i affär, och kan bara säga att om vi bemötte våra kunder så..skulle vi snart få stänga igen. Fattar inte varför de har det yrket när de uppenbarligen inte har ett uns servicemässighet i sig, och förmodligen avskyr alla kunder! Då borde man VERKLIGEN byta karriär.

    (och du, bojkotta!)

    SvaraRadera
  3. surpuppan med lugg emin favorit, kan inte motstå att tala svenska med henne. Service får man ju inte men hoppeligen retar de lite :-D

    SvaraRadera
  4. Klockren beskrivning av affären med världens sämsta service, jag skrattar högt!

    SvaraRadera
  5. ...Du köpte väl inget??????Hoppas jag..../Far

    SvaraRadera