16 mars 2010

Vad kan det vara?

Igår var en av mina väninnor hit på mat (det blev korvsås) och kaffe...

OCH

Under tiden vi vräkte i oss av glassen hon hämtade med sig diskuterade vi hennes bilproblem på VÅR nivå...

FÖR

Även om det finns kvinnfolk som förstår sig på bilar hör vi inte till den skaran - inte för att vi vill det heller - det är mycket roligare att ha noll koll!

Hennes bil har JÄMT något fel - är det inte någon fläktmotor som måste bytas är det växellådor som gett upp eller sönderspruckna vindrutor som bör bytas om man ska se något eller slutkörda stötdämpare som skramlar eller...

Listan tar aldrig slut - så fort en sak fixas dyker det upp en ny...

MEN

Så har det varit under hela tiden jag känt henne - det är inte bara den här bilen som krånglar -ALLA hennes bilar visar sig förr eller senare vara måndagsexemplar!

Den här gången hade lilla bilen fått för sig att det inte skulle starta vid första försöket och inte heller vid andra och definitivt inte vid tredje - nu skulle hon lönlöst sitta och vrida på nyckeln av och till i en kvart utan att något hände tills den, när hon gett upp och ringt gubben för att få hjälp, plötsligt fick för sig att starta...

OCH

När två slöa kärringar slår sina kloka huvuden ihop för att lösa ett bilproblem hittar de snabbt en lösning med hjälp av de bilanatomitermer de motvilligt fått höra om under åren...

"Det KUNDE ju vara så att det bara var batteriet som höll på att ge upp och då var det ju bara att köpa ett nytt..."

MEN

"Det kunde ju å andra sidan också vara solenoiden i startmotorn som pajat vilket i praktiken betydde att man först måste byta cylinderlocket som tyvärr satt ihopsvetsat med bilens bottenplatta och styrstång vilket i sin tur innebar att man måste byta den OCH bromsklossarna för att komma åt det oljetråg som måste flyttas på innan man kom åt stiften genom avgasröret - jaja, det blev en dyr historia"

OCH

När hon skulle åka hem och bilen IGEN var helt död tillbringade vi 15 kvalitetsminuter på gården för att bekräfta våra farhågor - det här var sannerligen inget batteriproblem - det här var något helt annat!

- Se här nu när jag vrider om - alla lampor börja lysa men inget händer!
- Ja, det var konstigt!
- Hur skulle det kunna vara batteriet när allt annat funkar?
- Hur skulle jag kunna veta det?

Hon vred om nyckeln igen...och igen...och igen...

- Vad är det där för lampa?
- Vilken då?
- Vrid igen så får du se, den DÄR, den som har en triangel på sig, den slocknar ju efter en stund?
- Vilken då?
- Vrid igen! DEN!
- Jahaaa, den! Hur skulle jag kunna veta det?
- Säkert inget viktigt!
- Det är som den där lampan som bara lös och lös hela tiden och jag undrade vad det var tills jag kollade i instruktionsboken och det där stod att man måste kontakta verkstaden GENAST den började lysa, det var inge kul så det misstaget gör jag inte om!
- Att kolla instruktionsboken?
- Precis!
- Ja, det var ju dumt!

OCH

Hon vred om...och om...och om medans jag stod utanför och delade med mig av mina goda råd...

- Men du!
- Ja?
- När du vrider om nyckeln är det ju något som låter där bak?
- Vad då låter?
- Ja, det är något som låter, gör det igen, jepp, det låter DÄR BAK, stig ur så vrider jag, hör du?!?
- Menar du det knäppande ljudet eller det surrande?
- Det där som låter "wuuuuuuu"!
- Jahaaaa, deeeeet men det hörs ju där inne också, vrid om igen så får du höra, hör du? Vad är det?
- Hur skulle jag kunna veta det? Konstigt! Jag menar, det finns väl inget där bak? Alla grejer finns ju där fram!?!
- Under huven menar du?
- Exakt! Det finns inga grejer där bak eller är det den där...den där...den där...vad fan heter det nu då igen...den där spolarvätskagrejen med vinkivink?

Femton minuter senare startade plötsligt bilen utan problem och hon kunde köra hem...

MEN

Det var en rolig kvart där vi, mellan varven, nästan vred oss av skratt över våra exceptionella bilkunskaper...

OCH

Jag tvivlar starkt på att två karlar skulle ha haft lika skoj om DE försökt klura ut vad som var fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar