29 mars 2010

Kommunalt lotteri

Jag vann inte på Lotto i lördags heller...

MEN

Tro inte att jag ger upp för det - jag har i många, många år nu kört med samma rad - slutar jag lämna in den dras den garanterat...

FAST

Varje lördag blir jag mer och mer uppgiven - mina siffror dyker helt enkelt inte upp - var och varannan vecka har jag NOLL rätt.

Jag tycker därför att det borde startas ett lokalt kommunlotteri...

FÖR

Då skulle ju chanserna att vinna öka markant!

Ponera att kommunen startade upp ett lokalt lotteri - ett som endast vi invånare i kommunen har rätt att delta i. Deltagaravgiften skulle kunna vara blygsamma 50 cent per person och månad för om jag här drar till med min en euro, den jag alltid använder mig av när jag försöker rädda världen kanske det uppstår protester - 50 cent är ju INGENTING...

MEN

Hur den här 50 centen sedan skulle plockas in är ett problem jag inte tänker lösa i det här skedet - just nu är jag innovativ - det praktiska får bli en senare fråga...

Iallafall - om vi nu har 7299 invånare i vår kommun och det varje månad trillar in futtiga 50 cent per person blir det en nätt liten pott på...eh...vänta lite nu...7000 delat med 2 är 3500...plus...hmmm...låt oss för enkelhetens skull säga att det trillar in 3650 euro i kommunens lotterikassa var månad...

OCH

Det ger oss en ännu "nättare" årsintäkt på (nu blir det banne mig miniräknare) 43 800 euro.

Av dessa 43 800 lottas det var månad ut ett stycke huvudvinst på 1000 euro skattefritt till en lyckligt leende kommuninvånare vars euforiska ansikte man, i påföljande torsdags Annonsblad, kan beskåda och avundas - "Ja härreguuud ändå va de e bra ti bo här ändå för de trillar ju in pengar bara utan att man behöver göra någo"...

OCH

ALLA i kommunen vet att det nästa månad kan vara just DE som flinar upp sig på bild - chanserna att vinna är ju ändå rätt stor - en på 7299 istället för en på någon miljon som det är för vanliga Lotto - det bästa av allt - det kostar ju inget - det enda man behöver göra är bo där man vill bo och så dimper det ändå ner en tusenlapp lite nu som då!

För dem som undrar vad man gör med resterande 31 794 euro (jajamensan - här var det miniräknare framme igen och noggrann uträkning från början) som blir över varje år så kan jag berätta att det tyvärr blir lite skatt som ska betalas hit och lite kostnader som ska betalas dit med ett lotteri...

MEN

Det som blir över efter DET kunde kanske användas till en ny tv på åldringshemmet, en ny lekställning på dagis, ny färg på väggarna i skolan och en hund i rondellen - det vill säga till allmänhetens nytta!

Inte nog med att vi som redan bor här skulle stanna kvar "här finns det ju pengar att hämta" - de som INTE bor här kanske börjar packa och kommer hit "där finns det ju pengar att hämta"...

Vem vet?!?

6 kommentarer:

  1. Som postkodlotteriet då fast på lokal nivå? Inte så dumt, då blir det ju lite bättre odds att vinna nåt, faktiskt..och så hoppar ni väl över det där själva tävlingen med frågor..

    Kanske vore nåt för Sverige det med. Ha ett kommunalt lotteri i varje kommun, så kanske en annan också kan få chansen..eller fan. Glömde. Har dålig spel-karma och vinner ALDRIG nåt. Inte nog med att jag otur i spel, jag har också otur i kärlek..så jag har väl helt enkelt dålig karma öht..? Men det har säkert inte du ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det där postkodslotteriet har jag hört talas om men förstår inte riktigt hur det går till i praktiken...det kanske är något liknande?

    Jag skulle ju inte vinna i det lokala lotteriet heller men i och med att vi är fyra och mina barn förhoppningsvis har bättre karma än jag kanske DE skulle vinna och jag då kunde nalla av deras pengar... ;)

    SvaraRadera
  3. Det kunde ju vara så att om någon i familjen vunnit så får inte dom vara med på et tag eller ja jag vet inte riktigt hur men.... iaf nog vore något sånt en idé´.:-)
    /Mamma

    SvaraRadera
  4. postkodlotteriet fungerar så att OM du köpt lott så är din postkod med i dragningen....ju längre du varit med desto större belopp vinner du. varje postkod delas upp i flera koder...t.ex. 30245 ( där jag bor ) sedan läggs till ex. 123 och en bokstavskombination ( står på din lott ) Julias klasskompis föräldrar vann 1,8 miljoner..de hade två lotter.. OBS: Jag är inte med...jag tror inte att det kommer till mig..Mot bättre vetande antagligen eftersom 75 % av alla postkoder har vunnit enligt lotteriet./Pap

    SvaraRadera
  5. ...glömde att säga...håll fast vid dina nummer...han som vann 215 miljoner här i Sverige hade haft stående nummer i 8 år...det gav utdelning till sist/ Pap

    SvaraRadera
  6. Mamma:
    Så fort mina ungar vunnit kan det vara paus en stund...en månad eller så ;)

    Pap:
    Så egentligen borde vi istället ha ett postkodsklotteri här på ön - ännu större chans att vinna :)

    SvaraRadera