10 mars 2010

"Lilla damen" är SUR!


"Lilla damen" är inte precis den verbala typen - att prata är inget hon prioriterar - hittills har ganska mycket av hennes konversationer mest bestått av "eh", "Eh" och "EH!" beroende av hur frustrerad hon blivit av att vi inte fattar vad hon menar...

MEN

Den senaste tiden märker man en markant skillnad - nu PRATAR hon - långa, invecklade meningar...

FAST

Om man inte lyssnar riktigt noga och snappar upp något vettigt ord lite då och då har man inte den blekaste vad hon menar...

FÖR

Hon kör nämligen med ett alldeles eget språk med ljud som inte går att skriva hur gärna man än skulle vilja. Det är en massa sch-, guhubb-, och chagra-ljud blandat huller om buller med riktiga ord som då uttalas på HENNES vis här och där...

MEN

Även om talet, enligt henne, inte varit så viktigt har det motoriska haft hög prioritet...

OCH

Det här med dvd-, video-, och tv-system lärde hon sig otroligt snabbt!

Har jag satt på "Teletubbies" och hon velat se "Musses klubbhus" har hon först prövat vifta med dvd-fordralet några varv för att få mig att fatta vad hon vill - om det inte fungerat på fem röda har hon helt enkelt tryckt ut skivan, lagt undan den, stoppat in den nya och tryckt på "Play"...

OCH

När jag först trodde att skivorna fått något fel när de spelade upp hennes favoritavsnitt om och om igen var det ju bara hon som klurat ut hur "Repeat"-knappen på fjärrkontrollen fungerar. ..

FAST

Att låta henne pyssla på hur mycket hon ville skulle straffa sig - det insåg till och med jag...


Till en början placerade jag hennes filmer högt upp i bokhyllan så hon inte skulle komma åt dem (då klättrade hon upp efter dem och tuggade sönder fordralen), sedan plockade jag ur skivorna och lade in dem i en cd-väska och lade undan fordralen (då letade hon reda på fordralen och tuggade på dem medan hon klättrade upp i bokhyllan, rev ner cd-väskan och bläddrande letade reda på den skiva hon ville se), och till slut testade jag att gömma fjärrkontrollerna (vilket resulterade i att VI aldrig hittade dem när VI skulle se på tv för HON hittade dem varenda gång och gömde dem i SIN tur)...

NU är dock problemet löst - flera månaders "trycka ut skivan", "sätta in ny skiva", "trycka ut DEN skivan", "trycka in annan" har fått båda dvd-spelarna att ge upp så nu fungerar ingenting längre...

OCH

Den dvd-spelare jag kopplade in igår (den vi fick "på köpet" med något introduktionspaket någon gång i tiderna - den som endast har funktioner typ "Play" och "Stop" och inte kan läsa brända skivor) har jag placerat BAKOM teven medans fjärrkontrollen återfinns ovanpå köksfläkten...

"Lilla damen" är SUR...

Iallafall TROR jag det - det kommer ju bara en massa sch-, guhubb-, och chagra-ljud blandat huller om buller med riktiga ord som då uttalas på HENNES vis här och där...

MEN

Ungen SER åtminstone sur ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar