15 mars 2010

Spara el = Spara tid!

Det lönar sig inte att gråta över spilld mjölk...

MEN

I lördags var det väldigt nära - jag (min dumma fan) kollade nämligen elmätaren och upptäckte till min förfäran att vi redan nu använt NÄSTAN hela årsförbrukningen och då har vi ett helt halvår KVAR!

NÅJA

Som sagt - jag kan inte göra någonting åt det - även om jag hoppade tillbaka i en tidsmaskin för att spara in lite här och lite där skulle det bara gå åt mer nerver och slutresultatet skulle bli det samma. Det var en himla otur att kakelugnen i sovrummet inte gått att använda, att luftvärmepumpen slutade fungera och att jag var tvungen att ha på full värme och golvvärme på toaletten och i hallen för att inte vattnet skulle frysa - shit happens - jag är knappast den enda som får en saftig sluträkning på elen i år...

FAST

Även om man nu inte ska deppa över mjölkfläcken man inte får bort kan man förstås se efter så att den inte blir större - jag påbörjade snabbt "Hultas elspararprogram" - som en dåre rusade jag på i hela huset och gjorde ändringar - golvvärmen sattes ner till minimum, ungarnas element kontrollerades och justerades, värmepumpen pipades ner till lågvarv och ved kastades in i både kakelugn och vedspis...

OCH

När jag igår skulle steka plättar använde jag mig för första gången av vedspisen istället för elspisen - det var TADAAAA - "Stekaplättarpåvedspispremiär".

1. Att steka en plätt på vedspisen tar länge
2. Att steka plättar på två liter smet tar en evighet!

En och en halv timme senare var plättarna klara...

MEN

Då hade jag under tiden de puttrat på i stekpannan också hunnit plocka undan, diska och torka händerna, dammsuga och tvätta händerna, torka av bänkar och bord och händerna, vikt tvätt, lagt undan den och sköljt av händerna, satt på en ny tvätt och vaskat av händerna, städat kattsandlådan och skurat händerna, lekt med "Lilla damen" och sköljt av händerna, skurat ugnen OCH händerna samt städat upp hallen för att sedan tvätta händerna...


När klockan var tre på eftermiddagen hade jag, förutom nariga händer, gjort allt jag hade tänkt göra under hela dagen - att spara el är tydligen samma sak som att spara tid!

Idag är det tänkt att det ska bli ugnskorv till middag och hur man lyckas med DET i en vedspis där det tydligen ska dras i spakar här och var för att få värmen på rätt ställe vet jag verkligen inte - egentligen borde jag kanske börja med det redan nu så att jag säkert har maten klar tills kvällen...

FAST

Om jag hinner göra en hel dags sysslor på en och en halv timme - vad ska jag då inte hinna med på åtta?

Det får bli korvsås istället - någon måtta på tidssparandet får det väl ändå vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar