09 oktober 2007

TRYGGT PÅ LANDET - HA!

JA!


Jag har ju SAGT det minst TUSEN gånger...


Det är INTE tryggt på landet!


FÖR


På landet finns det skog och i skogen finns det KRÄK!


Varje gång jag pirrar om hur obehagligt det är att tontta i skogen och plocka bär eller svamp ensam så skrattar folk. De vanligaste kommentarerna är "det är mycket tryggare i skogen än i stan" ELLER "djuren som bor i skogen är mycket mer rädda för dig än vad du är för dem" ELLER "Nu är du larvig - skogens djur är inte farliga - hur många har du t.ex. hört skulle ha dött i en björnattack de senaste 100 åren?".


HA!


Jag brukar svara att om lika många människor rantade i skogen som det rantades på stan skulle det vara MINST lika farligt att vara i skogen som på stan - det skulle ju finnas mer villebråd för björn, varg och andra kräk att fälla och HUR kan de veta att de mordiska kräken är mer rädd för mig än vad jag är rädd för dem??? Är det vetenskapligt bevisat?


VA?


NEJ


Skogen ÄR farlig - så det så!


IALLAFALL


Nu har det ju hänt IGEN - en björn har dödat en människa!


Jag är inte den typen som tycker att vi ska skjuta bort alla kräk - göra fällar av nallarna, mysiga innetofflor av vargarna och tandpetare av vildsvinen...


TVÄRTOM


Jag tycker faktiskt de kan få pyssla på där i skogen för de hör ju liksom hemma där...


MEN


Vad jag vill få fram är att det INTE ALLS är så himla tryggt ute på landet som det PÅSTÅS vara - kräken är inte ALLTID mer rädd för mig än vad jag är för dem och att det inte är SÅ himla löjligt av mig att tycka att det är obehagligt att gå ensam i skogen (eller ens utanför gården när det blivit mörkt - knappt ens ut på trappan).


Hur vet jag att björnen vi har här i närheten inte har en dålig dag?


"Jaha, där har vi den där trinda kärringen igen - nu vet jag varför det är så dåligt med bär - det är säkert HON som stoppar i sig alla - egotrippade su**a - kanske jag skulle ta mig en tugga!"


Tryggt på landet...


Jo PYTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar