22 oktober 2007

GOD JUL ÖNSKAR HJÄRNAN

Det blev varken städande eller byte av däck igår...


Jag fastnade nämligen framför datorn - utforskade min magnetröntgenskiva!


Som jag tidigare sagt störde det mig att behöva betala en massa pengar för min magnetröntgen och på något sätt skulle jag ha valuta för pengarna...


(Att röntgen visade att allt var fint räckte inte - man är ju aldrig nöjd)



Bland annat skulle jag göra julkort av bilderna!


MEN


Det har uppstått PROBLEM!


Bilderna är sparade i något konstigt format - DCM - vilket tydligen är ett format som används för medicinska grejer - det är inte bara en vanlig bild med pixlar - bilden innehåller även information om patienten, vilken utrustning som gjort bilden osv. osv.


Jättefint!


Säkert någon genmanipulerad nörd som kommit på det också...


FAST


Just nu är jag mindre tacksam för detta teknikens underverk...


Jag kan nämligen inte använda MINA bilder till de julkort jag ska låta trycka!


Halva dagen gick åt att försöka lura systemet - få filformatet att accepteras av bildhanteringsprogrammet men ICKE att det gick...


Enda sättet var att ta "Print screen" - klistra in bilden i bildhanteringsprogrammet och där klippa ut den del jag ville ha...


OCH


Då fick bilderna alldeles för dålig kvalitet för att tryckeriet skulle vara nöjda.


NÅJA


DE bryr sig nog inte - det är ju mina julkort så jag får säkert själv bestämma vilken kvalitet jag vill ha men ÄNDÅ! Naturligtvis vill jag ha superkvalitet på mina hjärnkort - fattas bara annat!



Ifall det finns någon intelligent människa där ute som VET hur man får dcm-bilder till accepterade tryckeriformat - snälla, snälla, SNÄLLA berätta då detta för mig så är jag evigt tacksam!


Appropå utforskandet av skivan...


Man har en hel del roligheter i skallen man helt enkelt inte vet om...


Jag hittade bland annat en...


image195

ChowChow


OCH


image196

En hjort!


Inte undra på att det känns som om skallen skulle sprängas ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar