18 september 2011

Immun mot pencillin?


"Lilla damen" är på sin fjärde pencillinkur under loppet av fem månader - det är öronen som spökar.

Medans andra ungar blir slöa och går i slow motion av en kur får "Lilla damen" en ordentlig pencillinfylla istället - hon dundrar på som en värsta Duracellkanin från TIDIG morgon till sena kväll...

OCH

När jag igår satte ut på Facebook att typ "Jaja, nu är vi igång igen med de här pencillinfyllorna" var det en vän som påpekade nackdelen med för många pencillinkurer - risken finns ju att man blir immun...

DÅ slog det mig - kanske det är just DET hon ÄR?

FÖR

När jag var gravid fick jag problem med en av mina tänder (det hör tydligen till - det har hänt varenda gång), fråga mig inte HUR men en av kindtänderna sprack - KRÄCK och så var rot och allt uppdelat i två...

MEN

Det märkte de ju inte utan röntgenbilder och såna ville de inte ta eftersom det kunde skada ungen så först blev det lite rotbehandling ett par gånger så där på skoj innan det övergick till "NÄHÄ, det här hjälper ju inte - lite röntgen kanske?" och "OU SHIT, bara att dra ut!".

Iallafall så innebar allt det där många pencillinfyllor för MIG också i och med att jag måste äta ordentliga dunderkurer i samband med alla tandläkaringrepp där det finns risk för att eventuell infektion skulle kunna sprida sig vidare till mitt hjärta...

OCH

Om JAG äter enorma mängder av en pencillinsort vars verksamma ämne är "Amoxicillin" så gör antagligen barnet i min mage det också? Även om det påstås att det inte är skadligt kanske det ändå påverkar ungen på nåt sätt? Får man en stor mängd i sig redan i fosterstadiet kanske man blir immun redan då?

FÖR

När läkarna gett henne "Amoxin" (som är, så att säga, "standardförfarandet" vid öroninflammation OCH vars verksamma ämne är just "Amoxicillin") har det inte haft någon verkan alls...

MEN

När hon efteråt fått en annan sort så biter den direkt?

Jag säger inte att det ÄR så...

Jag bara undrar om det KAN vara så...

Det tyder ju på det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar