31 augusti 2011

Dra eller vrida?


En av fördelarna med att vara på jobb istället för att sitta hemma är att man träffar folk. Människor man kan föra djupa samtal med - förbättra världen tillsammans med...typ...

OCH

Idag hade vi just en av de där verkligt livsviktiga "Forska i mikrokosmosdiskussionerna" vid kaffebordet - nämligen - heter det att "dra upp klockan"...

ELLER

"Vrider man upp klockan"?

Personligen håller jag på att man vrider upp klockan - när jag hör att man "drar upp en klocka" ser jag framför mig hur jag står i en roddbåt och kämpar med att DRA upp en väggklocka ur vattnet...

MEN

Ställningen blev ganska jämn - ungefär hälften ansåg att man drar upp en klocka medans andra hälften höll hårt på sitt "vrida"...


Vad tycker ni?

Drar man upp en klocka eller vrider man upp den?


5 kommentarer:

  1. Absolut att man vrider upp klockan - för man drar ju inte i klockgrejen, man snurrar på den, dvs vrider. Drar gör man i handtag när man ska ha upp nåt, öppna nåt eller möjligen stänga nåt....:)

    SvaraRadera
  2. Bra, åtminstone en till på min sida :) Man kan ju få i nerverna också och dra...fast...det är ju OCKSÅ fel eftersom man då inte drar utan far! :)

    SvaraRadera
  3. Drar upp tror jag kommer från gamla pendelklockor där man drog i pendeln Vrider gör man med en väckarklocka:-) Mammas åsikt

    SvaraRadera
  4. Nu hann Barbro före men jag påstår att det var klockor med LOD som drogs upp. När lodet sjunkit ner var det dags att dra upp det annars stannade klockan. Nu för tiden varken drar eller vrider man nu köper man bara nytt batteri ;-)

    SvaraRadera
  5. Skulle man dra i nyckeln/muttern till klockan skulle man nog slita sönder alltihop till slut..hahaha ;)

    SvaraRadera