21 augusti 2011

För långt?


Häromdagen hade jag operation "fixa studiehörna" - det var liksom lite "pakko på" eftersom en av frågorna jag fick vid inträdesförhöret var något typ: "Har du tillgång till egen dator och plats att studera hemma?"...

OCH

Naturligtvis svarade jag då JOJO, det hade jag ju ABSOLUT...

MEN

När jag övertog grabbens rum (som för övrigt flyttat till sin pappa ifall någon undrar varför jag inte nämner honom i vardagslivet nuförtiden) baxade jag ut skrivbordet så jag skulle få plats med någon framtida gullig fåtölj eller något annat totalt onödigt...

FAST

Nu var det ju bara att släpa in allt igen + köra igång en av de gamla datorerna så att jag kan göra mina skoluppgifter så som de borde göras.

När allt var klart uppstod ett annat problem - det fanns en tv för mycket - en stor silvrig sak som definitivt inte fick plats i mitt nya kombinerade sov-, och arbetsrum eller plats och plats - den PASSADE inte. Vad skulle jag göra med den? Storasyster ville inte ha den i sitt rum, förrådet nere i källaren påstod sig vara proppmätt och hade gått i ide en tid framöver...

OCH

Slänga den ville jag inte göra, jag menar, den KAN ju vara bra att ha!

Dit jag vill komma är: Har ni tänkt på hur mycket såna där grejer varje hushåll har nuförtiden?

Det var inte många år sedan (ja?) man tillsammans med en hyrd VHS kunde hyra en videobandspelare på samma gång - de lånade faktiskt ut såna eftersom bara ett fåtal människor hade tillgång till en egen!

NU är det en tv och dvd-spelare i varje rum om där inte finns en X-box då eller en och annan Wii. I vardagsrummet ska tv-systemet kopplas via ett hemmabiosystem som borde bytas ut med jämna mellanrum annars kanske du går miste om ett visst tonläge när du ser på film - för att se på själva tv-kanalerna måste du ha en digibox - helst med 24 kortplatser och en hårdskiva som har kapacitet att spela in ett helt års sändningar ifall du råkar få för dig att segla jorden runt någon dag.

I köket är det rent av töntigt att bara ha en enkel kaffebryggare istället för marknadens piffigaste mokkabryggare med en espressofiness här och en latteknapp där. Att baka bröd utan bakmaskin? Alltså VA? GÅR det?

För att kunna servera en riven morot till middagen plockar du fram en hushållsapparat med 45 delar varav 43 måste diskas efteråt...

MEN

Tack och lov går ju det att göra i maskin - bara att kasta in och välja ett av de 76 digitala programmen - du behöver inte ens gissa dig till när det är klart - i displayen står det exakt antal minuter eller sekunder tills du kan öppna luckan och använda mojängen igen eftersom den rivna moroten tog slut och du måste riva en till!

Jag vet inte jag...

MEN

Har det inte gått lite för långt?
Jag bara undrar?

Tv´n placerade jag för övrigt i klädförrådet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar