30 augusti 2011

Dröm och verklighet


Jag är missnöjd...

FÖR

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - att bo i lägenhet är inte samma som att bo i hus. Hur jag än skulle kämpa med det här hushållet blir det ändå inte så som jag vill ha det - det blev det ju å andra sidan inte i "huset" heller...

MEN

Nu ska vi inte hänga upp oss på detaljer!

Emellanåt ägnar jag mig åt att fantisera - drömma om hur jag skulle ha det om jag hade ett hus - inte MITT hus - ett ANNAT hus - ett gammalt hus - stort eller litet. Från ett rött litet torp med vita knutar till, till exempel, byggnaden där jag jobbar - en enorm gammal skola. Stora, vackra och ljusa rum med gigantiska gamla fönster - trä, trä, trä och åter trä. Hur många gånger har jag inte tapatserat, målat om och fixat där? Jag har suttit i mjuka, härliga soffor under en filt och läst böcker framför en sprakande brasa i en av kakelugnarna. Jag har lagat mat på en vedspis i köket - mat som jag serverat på ett vackert dukat bord i rummet bredvid köket (och i min fantasi KAN jag faktiskt laga mat så det så). Jag har lagt ut rena, tallsåpedoftande trasmattor på golven, tänt levande ljus - jag har NJUTIT!

OCH

Det bara tack vare vad jag sett på nedre våningen - när jag idag, för första gången, gick upp på vinden och såg möjligheterna DÄR...

Oj oj oj...

Inte undra på att man kommer hem, ser sig omkring och blir just missnöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar