08 februari 2010

Två alternativ...

Jag har för tillfället två alternativ till "vad jag vill bli när jag blir stor"...

1.
Ta hand om gamla människor, dvs. som närvårdare inom äldrevården.

DOCK

Uppstår här genast ett stort problem - jag kan ju inte jobba sena kvällar och nätter. Vem tar hand om "Lilla damen" ? Visst kunde det eventuellt finnas möjlighet till kvälls-, och nattdagvård (SÅ kan det väl inte heta? Dagvård på natten?) men sedan hade jag ju inga möjligheter att vila på dagen?

2.
Skuldrådgivare!

När man sitter i "pisset" med pengar tänker man inte riktigt logiskt - ibland blir det helt enkelt för mycket och då orkar man inte fundera på eländet längre - mycket lättare att strunta i hela faderullan och hoppas att det går om av sig självt.

Därför skulle jag vilja jobba med sådant - jag vet hur det är när pengarna inte räcker till och jag är fenomenal på att göra upp budgeter för än det ena, än det andra, jag vet vilka möjligheter det finns i teorin för att komma ur skuldkarusellen osv...

OCH

Många skuldrådgivare har säkert inte den minsta aning om hur det verkligen ÄR att vara skuldsatt och fattig, att plocka ut pengar från en kredit för att betala en annan, pussla och lappa - för dem är det bara siffror i en kalkyl...

MEN

Jag skulle FÖRSTÅ!

FAST

Jag tvivlar, tyvärr, på att man faktiskt skulle kunna bli skuldrådgivare genom läroavtal! :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar