16 februari 2010

Skölja ur och skölja ur...

Jag hade tänkt blogga på morgonen men det blev ju inte av eftersom jag då, svärande ve och förbannelse, skurade ur "tvättmaskinsbyttan" - d.v.s. dit man pular ner både tvätt-, och sköljmedel...

Min tvättmaskinen köpte jag 2004 och sedan dess har den inte fått mycket kärlek och omtanke - för att glädja min pappa som (lite nu och då) påpekat att "man måste med jämna mellanrum skölja ur systemet" har jag då och då tryckt ner trädgårdsslangen i hålen - så har det varit bra med det...

MEN

När han kom och hälsade på i december hade fanskapet slutat fungera - det program jag alltid använder stannade upp på samma ställe, närmare bestämt vid sköljdelen, och gick inte vidare...

Min älskade far sade naturligtvis ÄN EN GÅNG åt mig att "det är klart att den inte kan skölja när det är tilltäppt - du måste tvätta ur systemet med jämna mellanrum annars går det så där "...

OCH

Jag kunde ju inte låta honom ha rätt, eller hur...


Jag testade desperat alla program som fanns att tillgå tills jag hittade ett som fungerade - nöjd och belåten kunde jag därefter uppnosigt påpeka att "NÄPP, du hade FEL - om systemet vore tilltäppt hade ju maskinen inte fungerat överhuvudtaget, så det så" - HA!

FAST

Egentligen visste jag ju bättre och sneglade surt på "byttan" varje gång jag tvättade - muttrande:

"Skölja ur och skölja ur - hur f*n tycker de att man ska kunna skölja ur när man bara har tillgång till en trädgårdsslang med kallt vatten, va?"

TILLS

Jag imorse, när jag snubblade till, råkade knuffa till bytteländet så att det lossnade?

VADDÅ?

Gick den att ta lös?!?

Jag har alltså haft tvättmaskinen i över fem år och NU insåg jag AV MISSTAG att byttan går att plocka bort!!!!


Idag har jag ägnat dagen åt att eliminera den fem års äckelpäckelskit som fanns där inuti under plasthöljet - lager på lager. Jag har gjort slut på en flaska klorin, en flaska Cillit Bang, en flaska budget Cillit, tömt en flaska ättika, gråtit blod över att "det tar ju aldrig sluuuuuuuut" och rabblat upp eder över den idiot till karl som i tidernas begynnelse konstruerade hela byttsystemet...

MEN

Den BLEV ren och nu när jag vet att byttan går att ta loss kanske den blir rengjord lite oftare...

Kanske....

1 kommentar:

  1. Du är inte ensam om upplevelsen med tvättmedelsfacket, men ingen kan sätta ord på det som du ;-D

    SvaraRadera