04 februari 2010

Ny kaffebryggare

Dagens stora händelse nummer två blev inköpet av ny kaffebryggare...

FÖR

Utan kanna var den gamla ganska så värdelös.

Eftersom jag inte hade lust att puttra in till stan i 70 km/h med Nalle Puh´s sång skallande om och om igen tillsammans med en rabiat liten dam som tycks vara född till att hata att åka bil hade jag tyvärr inte stort urval att välja mellan - förutom "The great Mocca Masters" som kostade sina mogna 200 euron fanns det tre andra exemplar - bara att välja och vraka!

Första och billigaste alternativet var en "Severin" för 22 euro. Priset var ju helt ok men färgen var fel - den fanns bara som vit och jag ville ha en svart.

Följande var en "Philips" för 34 euro - här fanns det både vita och svarta att välja mellan...

OCH

Därnäst kom en "Bosch" - svart - modellen med det "lilla extra" (d.v.s. med ett vattenrör på sidan) för 43 euro.

Naturligtvis ville jag ju EGENTLIGEN ha den sistnämnda...

MEN

Att sätta ut 43 euro på en kaffebryggare bara för att den är svart och har en tuff vattencistern på sidan när man livnär fyra personer på hemvårdsstöd är väl inte riktigt smart...


När det visade sig att varken alternativ 1 eller alternativ 2 hade "ensåndärfunktionattdenautomatisktstängeravsigsjälvommanglömtdenpåvilketjag alltidgör" valde duktiga och framförallt EKONOMISKA jag den billigaste kaffebryggaren TROTS att den egentligen inte alls var vit utan mer tobaksgul ("färdigt skitin", som expediten viskade efter att först sett sig omkring för att kolla att ingen chef fanns i närheten).

Inte är den som min gamla inte...

MEN

Den får duga tills jag har råd att köpa en ny eller tills jag, mot förmodan, hittar en ny kanna till min gamla bryggare på loppis...

OCH

Med den kaffesort jag upptäckt nu:



"Arvid Nordqvist"
"Franskrost"

Är det ganska svårt att misslyckas hurdan bryggare man än har...

FÖR

Det smakar verkligen som kaffet i Frankrike - jag har ÄNTLIGEN hittat en sort som blir som den SKA vara - så som den SKA smaka - mjukt - fylligt - leeeeent!

(Här tänkte jag infoga en länk till ett inlägg i min gamla blogg där jag beskrev mitt korståg i sökandet efter den rätta franska aromen men det inlägget verkar ha försvunnit?)

Nu är det en fröjd att sätta "yyyn kafee syyyr la tabbl" som fransmännen så förföriskt säger...

TROTS

Att det bryggts i en skitbillig tobaksgul skranglig sak till kaffekokare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar