29 december 2007

FATTA FANTOMEN?

Jag läser Fantomen...

MEN

..har aldrig riktigt fått KLÄM på det hela!

Ta till exempel det här med att Fantomen bor i Bengali SOM, i sin tur, lär finnas i Afrika.

Bara DET får mig att tappa greppet...

FÖR

Till och med JAG vet att det är brist på tigrar i Afrika - det finns väl inga såna där...

FAST

I Fantomens djungel - i Bengali - Bengali som alltså finns i AFRIKA - trycker det en tiger bakom var och varannan buske?

Jag är en hängiven läsare (naturligtvis prenumererar jag - officiellt är det grabbens tidning) och med åren har jag insett att det inte bara är jag som är konfunderad över det här med tigrarna...

MEN

TROTS upprepade halvflummiga förklaringar om hur en liten kontinent i tidernas begynnelse bröt sig loss från kusten i Indien eller tjottahejti, var det nu var, - hur den flöt omkring och landade i Afrika och på så sätt importerade dessa tigrar till Bengali så går det inte riktigt hem...

FAST

Det är ju förstås inte heller något nytt - att det inte riktigt går hem...

För det mesta struntar jag i de små frågorna och satsar energin på andra VIKTIGARE saker...

SÅ SOM...

Har Fantomens dräkt sockor eller inte? Är det strumpbyxor eller tights han använder och om det fattas strumpor - vilken typ han DÅ på sig? Tubsockor med röda och blå ränder eller är han kanske barfota? Mina tights korvar sig och blir bullar vid knäna efter ett tag - varför gör inte hans det? Blir det förresten inte svettigt att gå i stövlar dagarna i ända?

Vad händer om han går upp i vikt - kommer upp i medelåldern och får en sån där söt mage som karlar SKA ha? Töjer tyget tillräckligt eller inte?

Det återstår att se och DET ser jag verkligen fram emot!

I det senaste numret smyger sig Heloise ner i krönikerummet och läser en krönika skriven av "gammelfaster Julie"...

De har en massa krönikor - ett helt bibliotek fullt - vartenda ett av Fantomens äventyr finns nerskrivna i böcker - en hel del om man säger så...

Vilken TUR att varenda en av dessa Fantomer gillat att skriva - suttit i timmar och präntat ner sina handlingar i text...

FÖR

Tänk om en av dem inte kunnat skriva - inte haft möjlighet eller kapacitet att uttrycka sig i ord - vad hade hänt då?

Har ni tänkt på det?

Hela släktkrönikan hade ju gått åt helsike!

OCH

Fortfarande sitter dagens Fantomen och skriver FÖR HAND!

Har han ingen dator?

Har han förresten ens EL?

Å så påstås det att serietidningar är en avslappnande och tankebefriande hobby?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar