04 december 2007

DRÖMJOBBET - DOULA!

För första gången i mitt liv vet jag EXAKT vad jag skulle vilja bli när jag "blir stor":

En doula!

Citat:

Ordet doula kommer från grekiskan och betyder fritt översatt "kvinna som ger omvårdnad". Att kvinnor med erfarenhet från barnafödande hjälper andra kvinnor som föder barn är en urgammal företeelse. I nästan alla tidsepoker och kulturer har det varit såhär. Mycket länge var självklart att andra kvinnor, förutom barnmorskan, skulle samlas runt den födande kvinnan - för att dela med sig av sin erfarenhet, sin styrka, sitt lugn och sina praktiska kunskaper. Att föda med stöd av en doula är ett sätt att återknyta till den urgamla kvinnotraditionen.

En doula är en kvinna som har erfarenhet av förlossningar och är tränad i att ge stöd och information till den födande kvinnan och hennes närmaste under graviditet, förlossning och den första tiden efteråt.

Läs mer på sidan: www.doula.nu

En SÅN skulle jag vilja vara!

FÖR

Jag har varken ork eller ekonomiska möjligheter att omutbilda mig till barnmorska eller, jösses, förlossningsläkare...

MEN

Att kunna vara med och hjälpa och stöda - få uppleva det magiska med graviditet, förlossning och den närmaste tiden efter vore verkligen något jag med GLÄDJE skulle göra...

FAST

Något sånt tillämpas nog inte HÄR?

OCH

DET är SYND!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar