22 maj 2010

Ingen svenska på 112 inte!


Jag tycker att "när man bor i Finland bör man kunna finska" - mest kanske för att jag själv suger i språket och uppriktigt skäms över detta...

OCH

Om jag inte får service på svenska i en butik, restaurang eller dylikt går jag inte i taket för det - det är ju inte LIVSVIKTIGT att jag får höra svenska - jag klarar mig nog på min stapplande finska om jag måste...

MEN

Att personalen på nödcentralen, dvs 112, inte kan ett ord svenska är något man INTE borde acceptera!

Idag ringde jag dit två gånger - först för att anmäla en sak, sedan för att få bekräftat att ambulans verkligen var på väg. Båda gångerna hamnade jag hos damer som inte förstod svenska överhuvudtaget?

Samtal nummer ett började med att jag presenterade mig och frågade (på finska) om hon pratade svenska - EI! kom det som svar - inte "Valitettavasti ei" utan kort och gott "EI!".

Jag frågade då henne om det då inte fanns någon människa där som faktiskt kunde svenska som jag kunde få prata med istället och med långa tänder förenade hon mig efter att först (på finska) ha informerat mig om att denna person just nu hade ett annat samtal och att jag då var tvungen att vänta. Jag var alltså tvungen att SJÄLV (på finska) begära att få prata med en svenskspråkig person -hon erbjöd sig inte automatiskt att förena.

Samtal nummer två började på samma sätt - när damen ifråga svarat frågade jag henne om hon pratade svenska och fick svaret "EI" vilket fick mig att tro att det var samma kvinna...

FAST

När jag frågade henne om det faktiskt VAR hon fick jag ju veta att det var det minsann inte alls -den här gången iddes jag inte ens begära att få prata mitt modersmål och hon hade ingen tanke på att erbjuda den möjligheten heller.

Visst - den person som sedan, i sin tur, ringde upp MIG för att få nya uppgifter talade faktiskt svenska (antagligen stod det VARO - RUOTSINKIELINEN AKKA! med feta bokstäver i deras logg vid det här laget) men så här ska det väl inte få vara!?!

Tänk om det varit panik!?! En människa som i vanliga fall inte kan språket ordentligt kan det betydligt sämre när han eller hon är chockad - att då inte kunna kommunicera med 112-personalen underlättar definitivt inte upp situationen...

OCH

Om det är svårt att få tag på tvåspråkig personal...


Tvinga då de som inte kan svenska att lära sig följande enkla fras :

Ett ögonblick så förenar jag dig till en svenskspråkig person!

Jag menar...någon måtta får det väl ändå vara!

2 kommentarer:

  1. hej..ja det är ju fördjävligt....kanske dags att dra in tolkarna i EU för finnarna....inget att skämmas för...Finland är ju ett tvåspråkigt land....

    SvaraRadera
  2. Jag har en annan kompis som varit med om samma sak då hon ringt till 112, hon behövde också ringa mer än en gång samma dag och alla gångerna var det finska som gällde, inte något automatiskt, "vill du att jag ska koppla samtalet till en svenskspråkig" eller motsvarande.

    Angående tolkarna i EU tycker jag att det är bra att de finns. I EU-parlamentet kan en finlandssvensk tala svenska utan att folk skruvar på sig och i praktiken kräver att den som talar själv ska tolka sig till något majoritetsspråk.

    SvaraRadera