01 maj 2010

Kompostmask

Min kära far har skaffat kompostmaskar - inte till sig själv utan till mig (han som alltid påstår att vi har alldeles för många kräk redan nu)...

OCH

När han kommer hit i sommar är det liksom tänkt att de ska hjälpa mig att kompostera...

FAST

Hur det ska gå till i praktiken vet jag inte riktigt - när jag nu via Google förkovrat mig om daggmaskens värld tycks det som om de förökar sig med hiskelig fart och har en enorm aptit - hastigt och lustigt har jag MASSOR av mask under diskbänken som kräver mer mat än jag kan ge dem och det vet ju ALLA vad som händer SEN - alla som har sett "Tremors" iallafall...

MEN

Det löser sig säkert - de är ju inte hundar precis utan självständiga som katterna - ser jag bara till att de har det varmt och skönt, att de får tillräckligt med mat och avmaskar dem regelbundet så klarar de sig säkert själva...

Det blir nog bra det här!


Mina maskar - de syns inte så bra men uppe i högra hörnet
skymtar "Berta" och i mitten ser man svansen (eller huvudet) på "Gösta" !

1 kommentar:

  1. ..Först måste vi göra en kompostbehållare som blir isolerad så de kan arbeta även på vintern och framför allt överleva...sedan kan man lägga köksavfall av i stort sett alla sorter...de arbetar sig uppåt i komposten vilket betyder att man kan ta ut fin jord i botten ( man kanske måste sålla ur mask som har blivit kvar) de förökar sig när det behövs och reducerar sig själva när det minskar med avfall. Blir nog bra skall ni se..../ Far

    SvaraRadera