26 mars 2012

Vad tusan är FIBERHUSK?


Ja jag vet inte jag...

MEN

Det här med LCHF kommer nog inte att bli speciellt långvarigt det heller...

FÖR

Idag, när hela klassen åkte till vad heter den där bensinstationen bredvid Polaris i Edsevö för att äta och de andra beställde underbara, härliga, fettdrypande, knapriga och doftande pizzor medans jag köpte en ganska värdelös kycklingsallad (sorry nu bara men den VAR värdelös - trots att jag inte åt krutongerna som kom med trodde jag att jag gjorde det iallafall eftersom kycklingbitarna var i samma storlek OCH hade samma konsistens men OK, tomatdressingen var god) började den krassa verkligheten tränga sig på...

OCH

När jag efteråt, resten av dagen, satt och svalde luft för att bedöva värsta hungern fantiserade jag samtidigt om PLÄTTAR!


Innan jag åkte hem googlade jag fram det bästa receptet på LCHF plättar jag kunde hitta och drog ett snabbt varv genom butiken för att handla ingredienser...

FAST

Särskilt snabbt blev det ju inte - enligt receptet skulle det vara 250g grynost, 2,5 msk FIBERHUSK, 2 ägg och någonting till i smeten (NEJ, jag skrev inte upp det, varför skulle jag det? Det var ju bara fyra saker - inga problem att komma ihåg DET och tre av fyra är väl inte så illa).

VAD TUSAN ÄR FIBERHUSK?

Jag tror det är något norskt - "husk fibrer".

Nåt SÅNT fanns alltså inte, jag köpte något annat istället, om jag minns rätt så var det flingor gjorda av sockerbetor eller dyl - iallafall tog jag det som hade minst kolhydrater per 100 gram för kolhydrater är ju FARLIGT!

Väl hemma, hungrig som en varg, satte jag igång att blanda ihop det hela (alla tre ingredienser - jag har fortfarande noll koll på den fjärde) när det visade sig att det inte fanns någon mixer i hushållet. Jodå, naturligtvis har jag en mixer... eller två - i nån bananlåda - en av de 2987 som finns ute i förråden...

OCH

Så hungrig som jag var just då skippade jag helt enkelt mixandet - lite tjopptjopp med sked och gaffel bara och SPLÄTT ner i stekpannan.

Grynost är ganska svårstekt...

OCH

Under tiden den suspekta geggan puttrade på där för sig själv satte jag igång vispen så att jag skulle få vispad grädde till mina läckra plättar...

FÖR

Vispad grädde är däremot INTE farligt - går man på LCHF får man sitta och lapa i sig grädde fast hela dagen - ju fetare desto bättre.

För att göra en lång historia lite kortare kan jag säga så här:

1. Steker man hela grynostpluppar blir de sega

2. Sockerbetsflingor är tydligen inte samma sak som FIBERHUSK

OCH

3. Vispas grädde för länge så blir den smör...


VÄLDIGT snart ger jag faktiskt upp med den här LCHF grejen - nästa gång vi går ut och äter tar jag också en pizza!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar