25 mars 2012

Vad är klockan?


Idag vaknade jag inte sex utan sju...


För en gångs skull uppskattar jag det här idiotiska påfundet "sommartid" - tack vare den fick jag alltså sova en timme längre även om det konstigt nog inte alls känns så...

Jag står för min åsikt - det här med att ändra klockan är INTE bra för våra arma överbelastade hjärnor, åtminstone inte min. Det ställer till det flera dagar innan den stora händelsen - då går jag och försöker hjärntvätta mig själv att "kom ihåg att ändra klockan" så att jag helt säkert inte är den enda på söndagen (eller måndagen...eller tisdagen...) som går en timme fel...

OCH

Kvällen innan den stora händelsen vågar jag inte ändra någonting eftersom dagens apparater sköter sig själva när det gäller sommar-, vs vintertid. Om jag pillar det minsta lilla kanske jag ställer till det riktigt ordentligt - vips sitter jag då där med TVÅ timmar fel åt endera håll...

MEN

Den stora gåtan är sen den att GÖR den det nu då?
Ändrar den tiden eller inte?

Morgonen efter vaknar jag som vanligt (pigg som en lärka, vacker som en dag, med ett leende på läpparna), ser på telefonen, 07.01 - är den nu verkligen 07.01 eller är den 06.01? Har den ändrat själv eller ska JAG ändra?

Vad f*n ÄR klockan?

Har jag tur finns det någon analog stenåldersfunktionsklocka någonstans i närheten så att jag kan jämföra alla manicker x antal gånger innan jag TROR mig ha det på koll...

FAST

I bilen är det samma rumba en längre tid...

- Javisst ja, här har jag inte ändrat klockan - Eller HAR jag? - GJORDE jag det? - Vad visar telefonen? - Nä, det där är gammal tid, nåja...jag hinner inte nu! ...

FÖR

Att nästa gång jag sätter mig framför ratten uppleva exakt samma sak som förra gången:

- Javisst ja, här har jag inte ändrat klockan - Eller HAR jag? - GJORDE jag det? - Vad visar telefonen? - Nä, det där är gammal tid, nåja...jag hinner inte nu!

Ända tills jag faktiskt tar mig tid och ändrar den.

FAST

DÅ blir det bara ett nytt slags problem:

- Javisst ja, här har jag inte ändrat klockan - Eller HAR jag? - GJORDE jag det? - JO, det gjorde jag väl? - Vad visar telefonen? - När ändrade jag den?

Nä, det här med att ändra tiden är inget för mig det heller TROTS att jag fick sova en timme längre i år!

(Nu måste jag skärpa mig och skriva lite hemuppgifter istället - konstigt det här med att det finns tid att blogga men inte att plugga? - Häv a grejt dej!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar