22 mars 2012

Modifierad LCHF


Jag är den typen av människa som tröstäter när det, så att säga, "känns lite småjobbigt"...

OCH

I skrivande stund är jag betydligt rundare än jag "borde vara". Sakta men säkert har det lagrats fettdroppar I MÄNGDER, jag menar, när till och med mina bröst hålls på relativt acceptabel höjdnivå också utan bh...

DÅ har jag gått upp i vikt!

MEN

Det här med viktuppgång är ju inget som egentligen stör mig - jag sitter varken och sliter mitt hår eller våndas framför spegeln ifall vågen visar lite (eller mycket) mer än vad den gjorde för ett tag sedan...

Utan mer...

"Aj jaha, nog har jag blivit rund, just så, nåja...då kan jag med gott samvete ta en gris till kaffet!"

FAST

Nu har jag iallafall bestämt mig för att gå ner lite i vikt om än bara för att komma i lite kläder igen...

OCH

Jag har anammat LCHF för detta ändamål - MODIFIERAD LCHF - en version a la Anette!

FÖR

Trots att jag förstår tanken bakom att man inte ska äta kolhydrater gillar jag inte det att man ska undvika socker - en sockerråtta som jag BEHÖVER söta saker, iallafall LITE och då har jag bestämt att VISST - jag följer dieten MEN jag tänker ändå ta ett äpple nu och då, och nån mandarin, och yoghurt OCH socker till kaffet! Någon måtta måste det ju ändå vara.

Jag har hållit på med det här nu sedan lördags - fem dagar av köttfärsbiffar, ägg, sallad och tonfisk, ett äpple nu och då och socker i kaffet.

Om det gett något resultat?

Ingen aning - när jag står på vågen pendlar min vikt mellan 80 och 74 beroende på hur jag lutar mig - den rosa, söta vågen jag köpte på Juthbacka marknaden för två euro må vara söt men särskilt pålitlig är det inte...

MEN

Jag fattar inte hur man skulle kunna gå ner i vikt av en diet som gör att man konstant är mätt???

Förklara det för mig!
Jag förstår nämligen inte det!

2 kommentarer:

  1. Hej, vad roligt att bloggen lever igen! Jo hungerskänslorna (och suget) styrs mycket av insulinsvängningarna. Äter du kolhydrater höjs insulinet snabbt och sjunker lika snabbt och då blir du sugen igen. Äter du färre kolhydrater hålls insulinet på en jämn låg nivå och då äter du också mindre. (Läs mera: http://www.kostdoktorn.se/lchf/). För mig har det här funkat, har gått ner ett antal kilon, behåller vikten, småäter inte längre och är pigg o äter inte längre som om varje måltid vore den sista.

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha! :) Vad jag inte fattar är hur man går ner utan att vara hungrig - jag har jämt trott att man måste svälta sig för att gå ner, att magen ska vrida sig och skriiiiika efter mat? Nåja, vi ska se om det här lyckas - jag ska testa det ett par veckor och se...fast...inte idag...för idag är det kalas (det var ju det här med modifierad version) :)

    SvaraRadera